71
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1

معذّب اند . ۱ اينگونه روايات به روشنى دلالت دارد كه عالم برزخ (شامل بهشت ودوزخ برزخى) ، در باطن جهان مادّى ، و البتّه موقّتى و تا روز قيامت است.

سه نظريّه در باره مكان بهشت

در مورد مكان بهشت جاويد ـ كه جايگاه ابدى نيكوكاران است ـ ، سه نظر وجود دارد :

1 . آسمان

عدّه اى بر اين باورند كه بهشت جاويد ، در آسمان قرار دارد ؛ زيرا قرآن در گزارش معراج پيامبر صلى الله عليه و آله مى فرمايد :
«وَ لَقَدْ رَءَاهُ نَزْلَةً أُخْرَى * عِندَ سِدْرَةِ الْمُنتَهَى * عِندَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَى . 2
و قطعا [پيامبر] بار ديگر ، او (جبرئيل) را ديد ، نزديك آخرين درخت سدر ، در همان جا كه بهشتِ مأواست»
.
يعنى بهشتِ مأوا ، همان بهشت جاويد است 3 كه نزديك آخرين درخت سِدر ، در بالاترين نقطه آسمان قرار دارد.
همچنين در آيه اى ديگر است كه :
«وَ فِى السَّمَآءِ رِزْقُكُمْ وَ مَا تُوعَدُونَ . 4

1.ر . ك : ص ۳۵ (فصل يكم : معانى بهشت در قرآن / بهشت برزخ) .

2.نجم : آيه ۱۳ ـ ۱۵ .

3.گفتنى است كه برخى ، بهشت مأوا را به بهشت برزخى يا بهشت آدم ، تفسير كرده اند ؛ ولى با توجّه به آيه : «أَمَّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّــلِحَـتِ فَلَهُمْ جَنَّـتُ الْمَأْوَى نُزُلَا بِمَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ» (سجده : آيه ۱۹) و آيه : «فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِىَ الْمَأْوَى» (نازعات : آيه ۴۱) ، ظاهرا اين آيه نيز به بهشت جاويد ، اشاره دارد . بسيارى از بزرگان اهل تفسير ، همين نظريّه را پذيرفته اند (ر . ك : مجمع البيان : ج ۹ ص ۲۶۵ ، الميزان فى تفسير القرآن : ج ۱۸ ص ۲۷۵) .

4.ذاريات : آيه ۲۲ .


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
70

سخنى در باره مكان بهشت

پيش از هر گونه توضيح در باره مكان بهشت ، دو نكته قابل توجّه است :
اوّل ، اين كه : بهشت مانند دوزخ ـ بر اساس آنچه گذشت ـ ، آفريده شده است . ۱
دوم ، اين كه : وسعت بهشت ، به اندازه وسعت همه آسمان ها و زمين است . ۲
اكنون اين مسئله قابل طرح است كه چنين چيزى كه گستره و بزرگى آن با گستره آسمان ها و زمين برابرى مى كند و هم اكنون وجود دارد ، كجاست؟ و چنين موجود بزرگى ، اگر مادّى است ، چرا با ابزار علمى ، قابل رؤيت نيست؟

مكان بهشت برزخى

در پاسخ اين سؤال مى توان گفت كه آنچه از ظاهر قرآن و احاديث در اين باره استنباط مى شود ، اين است كه بهشت برزخى ، در باطن همين جهان مادّه است. طبق احاديث ، ارواح نيكوكاران پس از مرگ ، در قالب مثالى در باغى از باغ هاى بهشت، متنعّم اند و ارواح تبهكاران در گودالى از گودال هاى دوزخ ،

1.ر . ك : ص ۵۷ (پژوهشى درباره وجود داشتن كنونىِ بهشت و دوزخ) .

2.ر . ك : ص ۱۰۵ (فصل چهارم : ويژگى هاى بهشت / گستردگى بهشت) .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
تعداد بازدید : 52634
صفحه از 798
پرینت  ارسال به