727
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1

7 . مُعَلّى بن خُنَيس ۱

۱۰۸۰.رجال الكشّى ـ به نقل از اسماعيل بن جابر ـ :به حضور امام صادق عليه السلام رسيدم . به من فرمود : «اى اسماعيل ! مُعَلّى كشته شد؟» .
گفتم : آرى .
فرمود : «به خدا سوگند كه وارد بهشت شد » .

17 / 7

شمارى از ياران امام كاظم عليه السلام

1 . على بن يقطين ۲

۱۰۸۱.رجال الكشّى ـ به نقل از عبد اللّه بن يحيى كاهلى ـ :نزد امام كاظم عليه السلام بودم كه على بن يقطين از دور پيدا شد . امام كاظم عليه السلام رو به يارانش نمود و فرمود : «هر كه خوش دارد مردى از ياران پيامبر خدا صلى الله عليه و آله را ببيند ، به اين كه مى آيد ، بنگرد» .
مردى از حاضران گفت : او اهل بهشت است ؟
امام كاظم عليه السلام فرمود : «من كه گواهى مى دهم از اهل بهشت است » .

1.معلّى بن خنيس ، ابو عبد اللّه ، وابسته امام صادق عليه السلام و قبل از آن ، وابسته بنى اسد بود . وى اهل كوفه و بزّاز بود . در معجم رجال الحديث (ج ۱۳ ص ۳۳۵) آمده است : او مردى بزرگوار و از شيعيان خالص امام صادق عليه السلام بود . احاديث فراوانى در مدح او آمده كه برخى از آنها صحيح اند و در آنها تصريح شده كه او اهل بهشت است . منشأ سخنانى كه در تضعيف او گفته شده ، شهرت يافتنِ نسبت غلو به اوست .

2.ابو الحسن على بن يقطين بن موسى بغدادى ، به سال ۱۲۴ ق ، در كوفه متولّد شد و وابسته بنى اسد بود و در بغداد ، ساكن شد . او نزد امام كاظم عليه السلام منزلت بسيارى داشت . در دستگاه حكومت ستمگر (عبّاسيان) كار مى كرد ؛ امّا معتقد به امامت بود . او به سال ۱۸۲ ق ، در روزگار امام كاظم عليه السلام در بغداد ، در گذشت.


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
726

7 . مُعَلَّى بنُ خُنَيسٍ ۱

۱۰۸۰.رجال الكشّي عن إسماعيل بن جابر :دَخَلتُ عَلى أَبِي عَبدِ اللّهِ عليه السلام فَقالَ لِي : يا إِسماعِيلُ ، قُتِلَ المُعَلّى ؟ قُلتُ : نَعَم ، قالَ : أَما وَاللّهِ لَقَد دَخَلَ الجَنَّةَ . ۲

17 / 7

عِدَّةٌ مِن أَصحابِ الإِمامِ الكاظِمِ عليه السلام

1 . عَلِيُّ بنُ يَقطِينٍ ۳

۱۰۸۱.رجال الكشّي عن عبد اللّه بن يحيى الكاهليّ :كُنتُ عِندَ أَبِي إِبراهِيمَ عليه السلام إِذ أَقبَلَ عَلِيُّ بنُ يَقطِينٍ فَالتَفَتَ أَبُو الحَسَنِ عليه السلام إِلى أَصحابِهِ ، فَقالَ : مَن سَرَّهُ أَن يَرى رَجُلاً مِن أَصحابِ رَسُولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله فَليَنظُر إِلى هذا المُقبِلِ ، فَقالَ لَهُ رَجُلٌ مِنَ القَومِ : هُو إِذا مِن أَهلِ الجَنَّةِ ؟ فَقالَ أَبُو الحَسَنِ عليه السلام : أَمّا أَنا فَأَشهَدُ أَنَّهُ مِن أَهلِ الجَنَّةِ . ۴

1.مُعَلَّى بنِ خُنَيسٍ أَبُو عَبدِ اللّه ِ مَولَى جَعفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ عليهماالسلام وَمِن قَبلِهِ مَولَى بَنِي أَسَدٍ ، كُوفِيٌّ بَزّازٌ . وَفِي معجم رجال الحديث : إِنَّ الرَّجُلَ جَلِيلُ القَدرِ وَمِن خالِصِي شِيعَةِ أَبِي عَبدِ اللّه ِ عليه السلام ، كانَ الرِّواياتُ فِي مَدحِهِ مُتضافِرَةً عَلى أَنَّ جُملَةً مِنها صِحاحٌ وَ فِيها التَّصرِيحُ بِأَنّهُ كانَ مِن أَهلِ الجَنَّةِ ، وَمَنشَأُ ما فِي تَضعِيفِهِ هُو ما اشتَهَرَ مِن نِسبَةِ الغُلُوِّ إِلَيهِ (راجع: رجال النجاشي : ج ۲ ص ۳۶۳ الرقم ۱۱۱۵ وخلاصة الأقوال : ص ۴۰۸ الرقم ۱۶۵۲ و نقد الرجال : ص ۳۴۹ و معجم رجال الحديث : ج ۱۸ ص ۲۳۷ الرقم ۱۲۴۹۶).

2.رجال الكشّي : ج ۲ ص ۶۷۹ الرقم ۷۱۴ و ص ۶۷۵ الرقم ۷۰۷ ، التحرير الطاووسي : ص ۲۸۱ الرقم ۴۲۲ نحوه .

3.هُوَ عَلِيُّ بنُ يَقطِينِ بنِ مُوسَى البَغدادِيُّ أَبُو الحَسَنِ ، وُلِدَ بِالكُوفَةِ سَنَةَ أَربَعٍ وَعِشرِينَ وَمِئَةٍ ، مَولى بَنِي أَسَدٍ وَ سَكَنَ بَغدادَ ، لَهُ مَنزِلَةٌ عَظِيمَةٌ عِندَ أَبِي الحَسَنِ مُوسَى عليه السلام ، وَكانَ فِي دَولَةِ الجَورِ وَيَعتَقِدُ بِالإِمامَةِ . ماتَ سَنَةَ اثنَتَينِ وَثَمانِينَ وَمِئَةٍ فِي أَيّامِ مُوسَى بنِ جَعفَرٍ عليهماالسلام بِبَغدادَ (راجع : رجال النجاشي : ج ۲ ص ۱۰۸ الرقم ۷۱۳ ورجال ابن داوود : ص ۱۴۲ الرقم ۱۰۹۹ ونقد الرجال : ص ۲۴۶ ومعجم رجال الحديث : ج ۱۲ ص ۲۲۷ الرقم ۸۵۸۷) .

4.رجال الكشّي : ج ۲ ص ۷۳۰ الرقم ۸۱۰ ، معجم رجال الحديث : ج ۱۲ ص ۲۲۹ الرقم ۶ .

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث ج1
تعداد بازدید : 52817
صفحه از 798
پرینت  ارسال به