آثار حديثی امام خمينی - صفحه 242

و كدورتهاى معاصى, صفاى باطنى قلب را به كلّى نبرده و دستت از دار دنيا… كوتاه نشده, دامن همّتى به كمر زن و درى از سعادتْ به روى خود باز كن; و بدان كه اگر قدمى در راه سعادت زدى و اقدامى نمودى و با حق ـ تعالى مجده ـ از سرِ آشتى بيرون آمدى و عذر ماسَبَق خواستى, درهايى از سعادت به رويت باز شود و از عالم غيب از تو دستگيرى ها شود و حجابهاى طبيعت, يك يكْ پاره شود…
برخى از خصوصيات اين كتاب شريف, عبارت است از:
1. مؤلف بزرگوار, در اين كتاب براى تبيين و توضيح مقاصد خويش, بسيار از احاديث ائمه اطهار(ع) بهره مى برد و كمتر از كتابهاى رايج عرفانى و اخلاقى نقل مى كند.
2. امام راحل در اين اثر, از عالمان شيعى و كتابهاى ايشان, نهايت تجليل را به عمل مى آورد. (براى نمونه: ص154 و 267).
3. امام(ره), گاهى از مبانى علمى ويژه خود, در اين اثر, بهره مى برد (ص23, 28 و 41).
4. مؤلف بزرگوار, دسيسه هاى شيطان و مكايد او را به خوبى نمايانده و آدمى را از حبّ دنيا و نفس امّاره, برحذر داشته و راه علاج و درمان اين مرض را نشان داده است.
5. امام(ره) در اين كتاب, تنها به شرح 25 صفت موفّق شده كه عبارت اند از: خير و شرّ, ايمان و كفر, تصديق و جحود, رجا و قنوط, عدل و جور, رضا و سَخَط, شكر و كفران, طمع و يأس, توكّل و حرص, رأفت و قسوت, علم و جهل, فهم و حُمق, عفّت و هتك, زهد و رغبت, رفق و خرق, رهبت و جرأت, تواضع و كبر, تأنّى و تسرّع, حلم و سفه, صمت و هَذر, استسلام و استكبار, تسليم و شك, صبر و جزع, صَفح و انتقام.
اين كتاب در پانصد صفحه از سوى مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى(ره) در سال 1377ش, به چاپ رسيده است.

صفحه از 246