آثار حديثی امام خمينی - صفحه 243

3. شرح حديث رأس الجالوت

رأس الجالوت, يكى از بزرگان و رؤساى يهود در زمان امام على بن موسى الرضا(ع) بود كه با حضرتْ گفتگوهايى نمود و سرانجام به شَرَف اسلام, نائل آمد.
اين احتجاجات در كتابهاى حديثى و كلامى بسيارى از جمله «عيون الأخبار» و «التوحيد» شيخ صدوق, «الاحتجاج» شيخ طبرسى و «بحارالأنوار» علامه مجلسى, گرد آمده و آكنده از فرائد و فوايد است كه همين, باعث نگارش شرحها و ترجمه هاى گوناگون از اين حديث شريف شده است.
امام خمينى(ره) نيز يكى از شارحان اين حديث است. به گفته صاحب كتاب «آيينه دانشوران», حضرت امام(ره) دو شرح مستقل بر اين حديث در سال 1348ق, نگاشته است كه تا كنون مخطوط مانده و به چاپ نرسيده است. اميد كه نسخه خطّى اين كتاب به دست آيد و هر چه زودتر به زيور طبع آراسته گردد.

4. التعليقة على «الفوائد الرضوية»

الفوائد الرضوية, نام شرحى است كه حكيم مرحوم قاضى سعيد قمى (1049ـ1103ق) بر حديث رأس الجالوتْ نگاشته است. وى كه از سرآمدانِ فلسفه و اخلاق شيعى و از شاگردان بنام و برجسته فيض كاشانى, ملاعبدالرزاق لاهيجى و ملارجبعلى تبريزى به شمار مى رفت و از آبشخور زلال دانش اين بزرگان ـ بويژه در حديث و فلسفه و عرفان ـ به خوبى سيراب شده و بحق, وارث مكتب فكرى اين فلاسفه بزرگ اسلامى بود, اين كتاب را همانند ديگر آثارش آكنده از فوايد فلسفى و دقايق عرفانى و اخلاقى نموده كه محتاج به شرح و توضيح و بيان است.
از اين رو, امام(ره) كه از ديرباز به مكتب فكرى قاضى سعيد, علاقه و گرايش داشت و

صفحه از 246