آثار حديثی امام خمينی - صفحه 244

از مبانى فلسفى وى در آثار ديگرش بهره برده بود ۱ و او را با القابى بزرگ و تعابيرى والا مى ستود, ۲ به شرح لطائف و بسط دقايق اين كتابْ دست يازيد و بر آن تعليقه اى گرانسنگ به عربى نگاشت.
اين تعليقه بيشتر صبغه كلامى, حديثى, فلسفى و عرفانى دارد و گاه به شرح مستقيم حديث شريف مى پردازد (ص52 و58) و گاه تعليقه ايشان بيش از شرح مؤلف بوده (ص47, 60, 85 و 90) و گاه برخى از مطالب روشن و آشكار را گذرا شرح نموده است (ص79 و 143).
مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى(ره), اين كتاب را در 192 صفحه (36ص مقدمه, 130ص متن و تعليقه, 30ص فهارس) در قطع وزيرى به چاپ رسانيده است.

5ـ شرح دعاء السحر

اين كتاب, شرح دعاى معروف سحر است ـ كه با جمله «اللّهمّ انّى أسئلك من بهائك بأبهاه وكلّ بهائك بهيّ» شروع مى شود و از حضرت امام محمدباقر(ع), روايت شده است.
اين كتاب, نخستين تأليف حضرت امام(ره) است كه در 27 سالگى (1347ق) به زبان عربى نگاشته شده و در آن, اشارات متعدد به ديدگاه هاى استادش مرحوم آية اللّه شاه آبادى نموده است. نيز از «أسرار الصلاة» ميرزا جواد آقا ملكى تبريزى, «شرح الأسماء الحسنى»ى حاج ملاهادى سبزوارى, «القبسات» ميرداماد, «الأسفار الأربعة»ى حكيم صدرالمتألّهين و كتابهاى فيض كاشانى, «الفتوحات المكّيه»ى ابن عربى و «شرح فصوص الحكم» قيصرى, مطالبى را نقل كرده و به نقد و توضيح آنها پرداخته است.
امام راحل, در اين كتاب با استفاده از آيات, روايات و اشعار بسيار, به توضيح و تفسير

1.مصباح الهداية, ص۴۳ (ترجمه فارسى).

2.همان, ص۳۸, ۴۷, ۱۵۱ و ۱۹۶.

صفحه از 246