سخنى درباره اُخوّت ، در قرآن و حديث - صفحه 5

چهار . حكمت قانونِ برادرىِ دينى

حكمتِ تشريع قانون برادرى دينى در اسلام و تأكيد بر وجوب محبّت مسلمانان نسبت به يكديگر ، در واقع ، ساختنِ جامعه اى است كه پيوند دوستى و برادرى در آن ، به حدّى قوى و استوار باشد كه مردم ، احساس كنند همگى اعضاى يك پيكرند تا اگر عضوى احساس رنج و درد كرد ، ساير اعضا احساس مسئوليت و همدردى نمايند و در خدمت درمان آن باشند ، چنان كه از پيامبر خدا روايت شده است :
يَنبَغى لِلمُؤمِنينَ أن يَكونوا فيما بَينَهُم كَمَنزِلَةِ رَجُلٍ واحِدٍ ، إذَا اشتَكى عُضوٌ مِن جَسَدِهِ تَداعى سائِرُ جَسَدِهِ .۱
شايسته است كه مؤمنان ، در ميان خود ، همانند يك تن باشند ، به گونه اى كه هر گاه عضوى از آن تن به درد آمد ، ساير اعضا ، همدردى كنند .
ساختن جامعه اى با اين ويژگى ، در گفتارْ آسان است ؛ امّا تحقّق عملى آن ، فوق العاده دشوار است . رسيدن به اين هدف ، تنها يك راه دارد و آن ، اخلاص در دوستى ، و برادرى براى خداست .
رازِ تأكيد احاديث اسلامى بر «برادرى در راه خدا» و «دوستى در راه خدا» اين است كه هدف از تشريع قانون برادرى ـ كه همان وحدت كلمه و يك پارچگى امّت اسلامى است ـ جز از اين راه ، قابل تحقّق نيست .

1.ر . ك : كنز العمال : ج ۱ ص ۱۵۴ ح ۷۶۶ .

صفحه از 11