پژوهشى در باره بندهاى اذان - صفحه 10

فى أنّ عليّا ولىّ اللّه وأنّه أمير المؤمنين حقّا ، و أنّ محمّدا و آله ـ صلوات اللّه عليهم ـ خير البريّة و لكن ليس ذلك في أصل الأذان ، و إنّما ذكرت ذلك ليعرف بهذه الزيادة المتّهمون بالتفويض المدلّسون أنفسهم فى جملتنا . 1
مصنّف اين كتاب مى گويد : اذان صحيح ، همين است . نه چيزى به آن، افزوده و نه چيزى از آن، كاسته مى شود ؛ امّا مفوّضه ـ كه خدايشان لعنت كند ـ اخبارى ساخته اند و به موجب آنها دو بار جمله «محمّد و آل محمّد خير البريّة» را به اذان افزوده اند . نيز در پاره اى از رواياتشان آورده اند كه پس از «أشهد أنّ محمّدا رسول اللّه » ، دو بار بايد گفت : «أشهد أنّ عليّا ولىّ اللّه » . بعضى از آنان هم به جاى آن ، اين جمله را روايت كرده اند: «أشهد أنّ عليّا أمير المؤمنين حقّا» كه دو بار بايد گفته شود .
البتّه شكّى نيست كه على عليه السلام ، ولىّ خداست و او امير المؤمنينِ واقعى است و محمّد و خاندان او ـ كه درودهاى خدا بر آنان باد ـ بهترين انسان هايند ؛ امّا هيچ يك از اينها در اصل ، جزء اذان نيست . و من ، اين رواياتِ ساختگى را بدان سبب ذكر كردم تا به وسيله اين افزوده هاى ساختگى ، افراد متّهم به تفويض ـ كه خودشان را در شمار ما جا زده اند ـ شناخته شوند .

همچنين شيخ الطائفه، محمّد بن حسن طوسى (م 460ق)، در النهاية مى گويد :
و أمّا ما روى فى شواذّ الأخبار من قوله : أشهد أنّ عليّا ولىّ اللّه و آل محمّد خير البريّة ، فممّا لا يعمل عليه فى الأذان و الإقامة ، فمن عمل بها كان مخطئا . 2
و امّا [گفتنِ] جمله هاى : أشهد أنّ عليّا ولىّ اللّه ، و آل محمّد خير البريّة در اذان ـ كه در اخبار شاذ روايت شده اند ـ ، از جمله چيزهايى است كه به آنها عمل نمى شود ، و هر كس به آنها عمل كند (اين جمله ها را در اذان بگويد) ، خطاكار است .
او در كتاب المبسوط مى گويد :
فأمّا قول : أشهد أنّ عليّا أمير المؤمنين و آل محمّد خير البريّة ، على ما ورد فى شواذّ الأخبار فليس بمعمول عليه فى الأذان ، و لو فعله الإنسان [ لم] يأثم به ، غير

1.كتاب من لايحضره الفقيه : ج ۱ ص ۱۸۸ـ۱۸۹ .

2.النهاية : ص ۶۹ .

صفحه از 14