پژوهشی در باره سند «زیارت عاشورا» - صفحه 1

پژوهشى در باره سند «زيارت عاشورا»

۱

صرف نظر از تأييدات غيبى اى كه از طرق معتبر ، در باره زيارت عاشورا وارد شده ـ كه خود ، دليل بر اعتبار اين زيارت شريف است ـ ، سندى كه شيخ طوسى در مصباح المتهجّد در ذيل اين زيارت آورده و با «رَوى محمد بن خالد الطَّيالِسى» آغاز مى شود ، صحيح است . در آن جا ، بعد از نقل زيارت سيد الشهدا عليه السلام از علقمه ، چنين آمده است :
رَوى مُحَمَّدُ بنُ خالِدٍ الطَّيالِسِىُّ عَن سَيفِ بنِ عَميرَةَ ، قالَ : خَرَجتُ مَعَ صَفوانَ بنِ مِهرانَ الجَمّالِ ـ وعِندَنا جَماعَةٌ مِن أصحابِنا ـ إلَى الغَرِىِّ ... فَلَمّا فَرَغنا مِنَ الزِّيارَةِ صَرَفَ صَفوانُ وَجهَهُ إلى ناحِيَةِ أبى عَبدِ اللّهِ الحُسَينِ عليه السلام فَقالَ لَنا :
تَزورونَ (/ نَزورُ) الحُسَينَ عليه السلام مِن هذَا المَكانِ مِن عِندِ رَأسِ أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام مِن هاهُنا . أومَأَ إلَيهِ أبو عَبدِ اللّهِ الصّادِقُ عليه السلام وأنَا مَعَهُ .
قالَ : فَدَعا صَفوانُ بِالزِّيارَةِ الَّتى رَواها عَلقَمَةُ بنُ مُحَمَّدٍ الحَضرَمِىُّ عَن أبي

1.اين بيان ، از طرف آية اللّه سيد موسى شبيرى زنجانى ، در پاسخ استفتايى از ايشان در باره سند زيارت عاشورا ، به تاريخ ۲۰ جمادى الاولى ۱۴۲۸ صادر شده است . گفتنى است كه ايشان در اين پاسخ ، در صدد بررسى همه اسناد زيارت عاشورا نبوده اند و معرّفى يكى از اسناد آن (سند مذكور در مصباح المتهجّد) را براى پاسخگويى به استفتاى ياد شده ، كافى دانسته اند .

صفحه از 5