پژوهشی در باره سند «زیارت عاشورا» - صفحه 4

از جمله اين مؤلّفان ، عاصم بن حميد وعلاء بن رَزين و اسماعيل بن عبد الخالق اند كه ابوطاهر (جدّ ابو غالب زرارى) ، كتب ايشان را با چيزهايى ديگر ، از محمد بن خالد طيالسى روايت مى كند . ۱
از جمله اين مؤلّفان ، رُزَيق بن زبير است كه كتابش را عبداللّه بن جعفر حِمْيرى ، از محمد بن خالد طيالسى ، از او روايت مى كند . ۲
و نيز حميد بن زياد ـ كه با اين كه واقفى است ، شيخ طوسى و نجاشى وى را توثيق كرده اند ۳ ـ اصل هاى بسيارى را از محمد بن خالد طيالسى روايت مى كند . ۴
3 . بسيارى از بزرگان و ثِقات ، از وى روايت مى كنند . ۵ راويان ثِقه وى ـ علاوه بر كسانى كه پيش تر به نام ايشان اشاره شد ـ ، عبارت اند از : حَمدان بن احمد قَلانِسى ، ۶ سعد بن عبد اللّه ، سَلَمة بن خطّاب ـ كه بنا بر اظهر ، ثقه است ۷ ـ و فرزند وى عبداللّه بن محمد بن خالد طيالسى ، ۸ على بن ابراهيم ، على بن سليمان زُرارى ، ۹

1.رسالة أبى غالب الزرارى : ص ۴۸ و۱۸۲ ، از برخى طرق و اسناد ، بر مى آيد كه بزرگان ديگرى نيز كتاب هاى برخى از اين مؤلّفان را روايت مى كنند . در اين باره ، ر . ك : الفهرست ، طوسى : ص ۱۸۳ ، قرب الإسناد : ص ۲۹ ح ۹۶ و ص ۳۲ ح ۱۰۳ و ص ۱۲۵ ح ۴۳۹ و ص ۱۳۰ ح ۴۵۳ .

2.رجال النجاشى : ج ۱ ص ۳۸۳ . نيز ، ر . ك : الأمالى ، طوسى : ص ۶۹۷ ح ۱۴۸۸ و ص ۷۰۰ ح ۱۴۹۷ .

3.الفهرست ، طوسى : ص ۱۱۴ ،رجال النجاشى : ج ۱ ص ۳۲۱ .

4.رجال الطوسى : ص ۴۴۱ .

5.در معجم رجال الحديث (ج ۱۶ ص ۷۰) به نشانى روايت برخى از اين راويان ازمحمد بن خالد طيالسى اشاره شده است . ما در پانوشت بعدى ، نشانى روايت ديگر راويان را از وى خواهيم آورد .

6.شواهد التنزيل : ج ۱ ص ۱۹۱ ح۲۰۳ .

7.ر . ك : كتاب النكاح (تقريرات دروس النكاح) ، [آية اللّه ]سيّدموسى شبيرى : ج۱۰ ، درس ۳۶۸ ص ۶و۷ .

8.الخصال : ص ۵۱۷ ح ۴ ، رجال الكشى : ج ۱ ص ۳۸۸ ح ۲۷۸ ، ج ۲ ص ۷۰۷ ح ۷۶۲ ، فلاح السائل : ص ۴۵۵ ح ۳۱۰ ، دلائل الإمامة : ص ۴۸۷ ح ۴۸۶ .

9.الأمالى ، طوسى : ص ۷۲ ح ۱۰۵ و ص ۷۸ ح ۱۱۴ كه هر دو گرفته شده اند از : الأمالى ، مفيد : ص ۲۹۸ ح ۸ و ص ۳۰۸ ح ۷ ،علل الشرائع : ص ۴۴۶ ح ۴ ، تأويل الآيات : ج ۱ ص ۴۳۲ ح ۱۱ و ص ۳۰۳ ح ۶ و ص ۳۲۴ ح ۳ ؛ ولى در اين دوجا ، «زرارى» به «رازى» تصحيف شده است .

صفحه از 5