پژوهشى درباره حديث ثقلين و دلالت آن بر استمرار امامت اهل بيت(ع) - صفحه 17

قابل توجّه ، اين كه : مضمون حديث ثقلين و تأكيد پيامبر خدا بر اين نكته كه قرآن و اهل بيت ، تا قيامت با هم هستند و جامعه اسلامى ، موظّف به پيروى از آنان است ، به روشنى دلالت دارد كه مصاديق «اهل بيت» ، به اصحاب كسا ـ كه آخرين آنان (امام حسين عليه السلام ) ، پنجاه سال پس از رحلت پيامبر صلى الله عليه و آله به شهادت رسيد ـ محدود نمى شوند ؛ بلكه چنان كه در شمارى از روايات اهل بيت عليهم السلام بدان تصريح گرديده است ، نُه تن از فرزندان حسين عليه السلام نيز بدان افزوده مى شوند . امام على عليه السلام در تبيين معناى «عترت پيامبر صلى الله عليه و آله » مى فرمايد :
أنا وَالحَسَنُ وَالحُسَينُ وَالأئِمَّةُ التِّسعَةُ مِن وُلدِ الحُسَينِ ، تاسِعَهُم مَهدِيُّهُم وقائِمُهُم ، لا يُفارِقونَ كِتابَ اللّهِ ولا يُفارِقُهُم حَتَّى يَرِدوا عَلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله حَوضَهُ .۱من و حسن و حسين و نُه امام از فرزندان حسين ـ كه نهمين آنان ، مهدى و قائم آنهاست ـ [اينان ،] از كتاب خدا جدا نمى شوند و كتاب خدا هم از آنان جدا نمى شود تا بر حوض ، در كنار پيامبر خدا وارد شوند .
از سوى ديگر ، در احاديث معتبر در نزد اهل سنّت نيز ، هر چند با اين صراحت ، «عترت» بر دوازده نفر از خاندان رسالت ، تطبيق نشده است ، ولى احاديثى كه تأكيد مى كنند خلفاى پيامبر خدا دوازده نفرند ، جز با مبناى اعتقادى پيروان اهل بيت عليهم السلام قابل توجيه نيستند . ۲ نمونه هايى از اين احاديث ، به شرح زيرند :

1.. معانى الأخبار : ص ۹۱ ح ۴ ، كمال الدين : ص ۲۴۰ ح ۶۴ ، قصص الأنبياء ، راوندى : ص ۳۲۸ ح ۴۶۵ ، إعلام الورى : ج ۲ ص ۱۸۰ ، بحار الأنوار : ج ۲۳ ص۱۴۷ ح ۱۱۰ .

2.ر . ك : اهل بيت در قرآن و حديث : بخش يكم / فصل پنجم : شمار امامان اهل بيت / تحقيقى درباره احاديث مربوط به شمار امامان عليهم السلام .

صفحه از 31