پژوهشى درباره حديث ثقلين و دلالت آن بر استمرار امامت اهل بيت(ع) - صفحه 22

تصريح مى كند :
إنِّى تارِكٌ فيكُمُ الثَّقَلَينِ ما إن تَمَسَّكتُم بِهِما لَن تَضِلُّوا ؛ كِتابَ اللّهِ وعِترَتى أهلَ بَيتى .
اين ، بدان معناست كه مرجعيّت علمى اهل بيت عليهم السلام در كنار قرآن ، موجب مصونيت از گم راهى در مسائل دينى است و كسانى كه مرجعيّت علمى آنان را نپذيرند ، نمى توانند به مجموعه باورهاى دينى خود مطمئن باشند .

3 . تلازم مهجوريت اهل بيت و قرآن

حديث ثقلين ، در واقع ، وصيّت نامه سياسى ـ الهى پيامبر خداست . پيامبر صلى الله عليه و آله خوب مى دانست كه مرجعيّت علمى اهل بيت ، جدا از رهبرى سياسى آنان عملاً امكان پذير نيست و تا رهبرى امّت بر عهده آنان نباشد ، جامعه اسلامى و جوامع ديگر دنيا نمى توانند به طور شايسته از اقيانوس بى كران علم اهل بيت ، بهره مند شوند . از اين رو ، حديث ثقلين ، حامل اين پيام مهمّ سياسى ـ الهى براى امّت اسلامى است كه سرنوشت قرآن و عترت ، به هم پيوسته است . به سخن ديگر ، قرآن (كه پيام تكامل مادّى و معنوى انسان است) نمى تواند از عترت (كه پاسداران اين پيام و تداوم بخش سنّت نبوى هستند) جدا گردد و در يك جمله : دين ، از سياست ، جدا نيست و مهجوريت هر يك از قرآن و عترت در جامعه اسلامى ، به معناى مهجوريت ديگرى است .
امام خمينى قدس سره در آغاز وصيّت نامه گران بار خود كه الهام گرفته از وصيّت نامه سياسى ـ الهى پيامبر خداست ، در شرح حديث ثقلين ، به اين نكته مهم اشاره مى كند كه :
شايد جمله «لَن يَفتَرِقا حَتّى يَرِدا عَلَىَّ الحَوضَ» اشاره باشد بر اين كه بعد از

صفحه از 31