سازگارى ندارند ،۱ در ضمير ناخودآگاه و عمق جان انسان ، نگرانى توليد مىكنند و باعث درد و رنج مىشوند . در روايتى از امام على عليه السلام آمده :
فَالمُتَمَتِّعونَ مِنَ الدُّنيا تَبكي قُلوبُهُم وَإِن فَرِحوا ، وَيَشتَدُّ مَقتُهُم لِأَنفُسِهِم وَإِن اغتُبِطوا بِبَعضِ ما رُزِقوا .۲
برخورداران از دنيا دلهاشان گريان است ، هر چند [به ظاهر] شاد باشند و از خويشتن سخت بيزارند ، گرچه به سبب پارهاى از آنچه از دنيا نصيبشان شده ، مورد غبطه ديگران باشند .
به عكس ، انسانهايى كه در مكتب اسلام پرورش يافتهاند ، حتّى در شرايط سخت زندگى ، نگرانى ندارند ؛ بلكه در عمق جان ، احساس رضايت و شادى مىنمايند . بنا بر اين ، براى دستيابى به بهترين الگوى شادى ، پرهيز از شادىهاى ناروا و باطل ، ضرورى است .
پيش از اين نيز توضيح داديم كه تصحيح بينش در ارتباط با شناخت عوامل شادى و غم ، و واقعگرايى در غمها و شادىها ، نخستين اقدام لازم جهت درمان غمهاى بيهوده است .۳ همه مواردى كه در فصل نهم تحت عنوان «شادىهايى كه اندوه در پى مىآورند» آمده ، در واقع ، نمونههايى از خطاهاى انسان در تشخيص عوامل شادىآفرين و حزنآوراند . به سخن ديگر ، شادىهاى نكوهيده ، شادى كاذب است و اگر انسان ، ديده واقعبين داشته باشد ، مىداند نه تنها شادى در اين موارد ، روا نيست ، بلكه به حكم عقل ، اندوه بايد جايگزين شادى گردد .
5 - 3 - 1 . شاد شدن براى رو آوردنِ دنياى نكوهيده
از نظر اسلام ، لذايذ دنيوى ، به دو دسته تقسيم مىشوند : لذّتهايى كه مقدّمه نشاط
1.ر . ك : ص ۱۷۹ (آسيبهاى عملى) .
2.ر . ك : ص ۴۳۶ ح ۶۶۰ .
3.ر . ك : ص ۴۴ (درمانهاى معرفتى) .