رعايت آداب شادى‏ - صفحه 5

هر اقدامى كه آنها را به قدرت برساند و خواسته‏هاى آنان را تأمين نمايد ، موجب شادى آنهاست و به فرموده قرآن كريم :
(مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَ كَانُوا شِيَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ .۱
از كسانى كه دين خود را قطعه قطعه كردند و فرقه‏فرقه شدند ، هر گروهى به آنچه نزد آنهاست ، شادند)
.
ترديدى نيست كه اين گونه شادى‏هاىِ ناشى از تعصّب حزبى و گروهى ، خطا و ناروايند .

5 - 3 - 5 . شادى فرمان‏روا به كيفر مجرم‏

يكى از اقداماتى كه فرمان‏رواى جامعه اسلامى در جهت مبارزه با تبهكارى بايد انجام دهد ، كيفر (مجازات كردنِ) مجرمان و تبهكاران است ؛ امّا بايد توجّه داشته باشد كه هميشه كيفر دادن ، موجب اصلاح مجرم نيست . گاه عفو نيز كارساز است . فرمان‏رواى حكيم و فرزانه مى‏داند كه كجا بايد عفو كند و كجا بايد كيفر دهد . او بر اساس حكمت ، مجرمان را عقوبت مى‏كند ، نه براى انتقام و لذّت . لذا كيفر تبهكاران براى حاكمِ حكيم ، مسرّت‏آفرين نيست ، و اين ، نكته بسيار مهمى است كه امام على عليه السلام ، در منشور حكومت مصر ، به مالك اشتر تذكر داده است :
لا تَندَمَنَّ عَلى‏ عَفوٍ ، ولا تَبَجَّحَنَّ بِعُقوبَةٍ .۲
از گذشت و چشم‏پوشى پشيمان مشو و از مجازات كردن به خود نبال !

مجرم ، بيمار است ، و فرمان‏روا ، در واقع ، پزشك ناهنجارى‏هاى اجتماعى . همان طور كه لذّت بردن طبيب از دادن دارو به بيمار و يا قطع عضو او ، صحيح

1.روم : آيه ۳۲ .

2.ر . ك : ص ۴۴۸ ح ۶۷۸.

صفحه از 6