پالايش عقيده - صفحه 16

به عنوان نمونه ، چنين شهرت يافته است كه علاّمه حلّى ، آن گاه كه خواست درباره امكان تطهير آب چاهى كه نجس شده ، فتوا دهد ، فرمان داد نخست چاه خانه اش را پر كنند و سپس به مطالعه احاديث و متون فقهى پرداخت و آن گاه فتوا داد كه آب چاه ، اگر نجس شود ، مى توان آن را تطهير كرد.
وى مى دانست كه اگر چاه منزل خود را پر نكند ، ممكن است در فتوايش ، ناخودآگاه اثر بگذارد و اين حقيقتى انكار نشدنى است. از اين رو ، آدمى نمى تواند حقايق عقلى را به درستى ، ادراك كند و يا رأيى درست اظهار بدارد ، مگر آن كه چاه تمايلاتش را پر سازد و ذهنش را از بند هوس ها برهاند. بر اين پايه ، هر چه ذهن پژوهشگر از تمايلات و هوس ها وارسته تر باشد، به صواب نزديك تر مى شود ، چنان كه امام على عليه السلام فرمود :
أقرَبُ الآراءِ مِنَ النُّهى أبعَدُها مِنَ الهَوى .۱نزديك ترين رأى ها به عقلانيت ، دورترينِ آنها از هوس هاست.
و نيز فرمود :
خَيرُ الآراءِ أَبعَدُها مِنَ الهَوى وأَقرَبُها مِنَ السَّدادِ.۲بهترين آرا ، دورترينِ آنها از هوس و نزديك ترينِ آنها به استوارى است.
نيز گزارش شده است كه زيد بن صوحان عبدى ، يكى از ياران امام على عليه السلام ، از ايشان پرسيد : كدام يك از مردم ، رأيش استوارتر است؟ و امام عليه السلام چنين پاسخ داد:
مَن لَم يَغُرَّهُ النَّاسُ مِن نَفسِهِ ، ولَم تَغُرَّهُ الدُّنيا بِتَشَوُّفِها.۳

1.غرر الحكم : ح ۳۰۲۲ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۱۹ ح ۲۶۸۲ .

2.غرر الحكم : ح ۵۰۱۱ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۳۸ ح ۴۵۳۰ .

3.الأمالى ، صدوق : ص ۴۷۸ ح ۶۴۴ ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۳۷۸ .

صفحه از 32