پالايش عقيده - صفحه 25

پس تأ نّى ، پژوهشگر را به رأى درست ، نزديك مى كند و اگر ديگر شرايط پالايش عقيده فراهم آيد ، او به واقعيت دست مى يابد و چنانچه شرايط ديگر فراهم نگردد و به واقعيت دست نيابد ، لااقل بدان نزديك مى شود. در مقابل ، شتاب ، پژوهشگر را به خطا مى اندازد و اگر شخص شتاب زده در بررسى هايش به واقع نيز برسد ، يك اتّفاق است . از اين رو ، امام على عليه السلام فرزندش امام مجتبى عليه السلام را چنين سفارش كرده است :
أَنهاكَ عَنِ التَّسَرُّعِ بِالقَولِ وَالفِعلِ .۱تو را از شتاب زدگى در گفتار و رفتار ، بر حذر مى دارم.

2 . تجربه

به طور طبيعى ، رأى كسانى كه در اظهار نظر و بررسى ، از تجربه و خُبرويّت بهره نمى برند ، نادرست و غير واقعى است. امام على عليه السلام نقش تجربه و تأثير آن را در شناخت ، چنين به تصوير مى كشد :
كُلُّ مَعرِفَةٍ تَحتاجُ إِلَى التَّجارِبِ.۲هر شناختى ، به تجربه هايى نيازمند است.
در حديثى ديگر ، امام على عليه السلام معارف عقلى را به دو بخش تقسيم مى كند :
العَقلُ عَقلانِ: عَقلُ الطَّبعِ وعَقلُ التَّجرِبَةِ وكِلاهُما يُؤَدّي إِلَى المَنفَعَةِ.۳عقل ، دو گونه است : عقل سرشتى و عقل اكتسابى. و هر دو به سود مى انجامد.
همچنين در حديثى ديگر ، چنين فرموده است :

1.الأمالى ، مفيد : ص ۲۲۱ ح ۱ ، الأمالى ، طوسى : ص۷ ح ۸ ، بحار الأنوار : ج ۷۱ ص۳۳۹ ح ۵ و ج ۷۸ ص ۹۸ .

2.ر . ك : ج ۲ ص ۴۵۶ ح ۱۷۷۵ .

3.ر . ك : ج ۲ ص ۴۵۴ ح ۱۷۷۲ .

صفحه از 32