پژوهشى در باره نَسخ در قرآن‏ - صفحه 4

چون خشم موسى فرو نشست ، الواح را برگرفت . و در نوشته [رونويس‏] آن ، براى آنهايى كه از پروردگارشان بيمناك اند ، هدايت و رحمت بود) .
نسخ كردن كتاب و نسخه‏بردارى از آن ، نيز از همان ريشه لغوى اخذ شده است؛ زيرا هنگامى كه انسان از كتابى نسخه‏بردارى مى‏كند ، مانند آن است كه كتاب اصلى را كنار گذاشته و آن را تبديل به نسخه جديد كرده است و لذا در آيه‏اى ديگر به جاى كلمه «نسخ» كه در آيه 106 بقره به كار رفته ، كلمه «تبديل» نهاده شده است :
(وَ إِذَا بَدَّلْنَآ ءَايَةً مَّكَانَ ءَايَةٍ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا يُنَزِّلُ قَالُواْ إِنَّمَآ أَنتَ مُفْتَرِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ .1
هنگامى كه آيه‏اى را به آيه‏اى ديگر تبديل كنيم - با اين كه خدا به آنچه نازل كرده داناتر است - مى‏گويند: به خدا افترا بسته‏اى ، ولى بيشتر آنها نمى‏دانند)
.
4 . آيه 29 سوره جاثيه :
(هَذَا كِتَبُنَا يَنطِقُ عَلَيْكُم بِالْحَقِ‏ّ إِنَّا كُنَّا نَسْتَنسِخُ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ .
اين كتاب ما است كه با شما به حق سخن مى‏گويد (و اعمال شما را بازگو مى‏كند) ما آنچه را انجام مى‏داديد نسخه‏بردارى مى‏كرديم)
.
استنساخ در اين آيه نيز ، از «نسخ» گرفته شده ، و به معناى نسخه‏بردارى از اعمال انسان است . گويا كتاب اصلى كه خودِ اعمال است، در قيامت ، تبديل به نسخه جديدى مى‏گردد كه اين نسخه، نامه اعمال ناميده مى‏شود ، واصل اعمال، كنار گذاشته مى‏شود.
بنا بر اين ، نسخ در قرآن كريم ، اعم از نسخ تكوينى و تشريعى ، و نيز اعم از تخصيص و تقييد احكام تشريعى است ؛ بلكه شامل هرگونه تغيير در مفادّ آيات الهى مى‏گردد . تعبير ( مَا نَنسَخْ مِنْ ءَايَةٍ )2 و ( إِذَا بَدَّلْنَآ ءَايَةً مَّكَانَ ءَايَةٍ ) 3 نيز مى‏تواند

1.نحل : ۱۰۱ .

2.بقره: آيه ۱۰۶.

3.نحل : آيه ۱۰۱.

صفحه از 12