آزمودن عقیده - صفحه 15

اين دسته از مردم ، هر اندازه هم عالم باشند و در هر زمينه اى نيز معرفت داشته باشند ، از نگاه امام على عليه السلام شايسته صفت و لقب «عالِم» نيستند ؛ بلكه شايسته لقب «نادانان حقيقى»اند :
إِنَّ الجاهِلَ مَن عَدَّ نَفسَهُ بِما جَهِلَ مِن مَعرِفَةِ العِلمِ عالِمًا .۱به راستى كه نادان ، كسى است كه خود را در آنچه نمى داند ، عالِم بينگارد .
نادانىِ چنين افرادى به اندازه علمشان ، آنان را در چاه تاريكِ جهالت افكنده است ؛ جايى كه روشنايى بدان نمى رسد تا برايشان سودمند باشد.
بر اين اساس ، يكى از راه هاى آزمودن عقيده و تميز دادن عقايد علمى از غير علمى ، آن است كه صاحبان عقيده ، مورد آزمون قرار بگيرند كه : آيا به غرور و بيمارى خوددانابينى مبتلايند ، يا از آنها در امان اند؟ و آيا در جايى كه علم ندارند ، به خود اجازه اظهار نظر مى دهند يا خير؟ و خلاصه به چه ميزان ، خود را عالِم مى دانند.
از پيامبر صلى الله عليه و آله روايت شده است كه فرمود :
مَن قالَ «إنّي عالِمٌ» فَهُوَ جاهِلٌ.۲آن كه بگويد من دانايم ، در حقيقت ، نادان است.
پس ، نخستين ويژگى عالمان و اهل معرفت ، سلامت آنان از غرور علمى است . عالِمان حقيقى كه بر بالاترين پلكان دانش قرار گرفته اند ، مى دانند كه آگاهى آنان در برابر نادانى شان به حساب نمى آيد. از اين رو ، مبتلايان به غرور علمى و آنان كه گمان مى برند از دانش ، بهره مندند ، به نخستين درجه دانش هم

1.ر . ك : ج ۲ ص ۱۰۶ ح ۱۱۲۲ .

2.ر . ك : ج ۲ ص ۵۴ ح ۹۵۲ و ج ۳ ص ۴۱۲ ح ۳۰۲۲.

صفحه از 24