پژوهشى در باره چگونگى تشريع نماز در اسلام - صفحه 1

پژوهشى در باره چگونگى تشريع نماز در اسلام ۱

نماز ، نماد عبادت و جلوه عبوديت مؤمنان در برابر خداى خويش است و در همه اديان توحيدى ۲ و حتى آيين‏هاى غير توحيدى ، ۳ به شكل‏هاى گوناگونى وجود داشته است. نماز در حجاز و جزيرة العرب نيز شناخته شده بوده و برگزار مى‏شده است ، اگر چه به تعبير قرآن، برخى اعراب جاهلى به جاى نماز ، تنها دست‏افشانى مى‏كرده و آواز مى‏خوانده‏اند. ۴
افزون بر اين، وجود اديان ابراهيمى در عربستان و باقى ماندن نسل ابراهيم عليه السلام و فرزندان اسماعيل عليه السلام در مكّه نيز مى‏توانند اين احتمال را تقويت كنند كه برخى افرادِ معتقد به دين حنيف ابراهيم، نماز را مى‏شناخته و چه بسا آن را بر پا مى‏داشته‏اند. ۵
در اين ميان ، پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله نيز كه از آغاز زندگى از فيض همراهى فرشته بزرگ الهى و موهبت راه‏نمايى خداوند، برخوردار ۶ و از نسل ابراهيم و اسماعيل و داراى

1.اين پژوهش توسط استاد ارجمند جناب آقاى عبدالهادى مسعودى نگارش يافته است .

2.ر . ك : ص ۳۱ (پژوهشى درباره نماز در امّت‏هاى پيشين) .

3.ر. ك: المفصل فى تاريخ العرب قبل الاسلام: ج ۶ ص ۳۳۷.

4.ر. ك: انفال : آيه ۳۵.

5.براى آگاهى بيشتر، ر. ك : الكافى : ج ۴ ص ۲۱۰ ح ۱۷ و ص ۲۱۲ ح ۱۹.

6.امام على عليه السلام: «و لَقَد قَرَنَ اللَّهُ بِهِ صلى اللَّه عليه وآله مِن لَدُن أن كانَ فَطيماً أعظَمَ مَلَكٍ مِن مَلائِكَتِهِ يَسلُكُ بِهِ طَريقَ المَكارِمِ و مَحاسِنَ أخلاقِ العالَمِ لَيلَهُ وَ نَهارَهُ؛ از دورانى كه او (پيامبر صلى اللَّه عليه وآله) از شير گرفته شد، خداوند متعال، بزرگ‏ترين فرشته از فرشتگانش را همراهش كرد تا شب و روز به راه بزرگوارى‏ها و خوى‏هاى نيكوى جهان ره‏نمونش گردد» (نهج البلاغه: خطبه ۱۹۲).

صفحه از 4