فطرت حنيف و سرشتى پاك بوده ، ۱
بى ترديد، بندگى خويش را به گونهاى به درگاه خداى يكتا ابراز مىنموده است. اگر چه هيچ سندى، عبادت و يا حضور ايشان را در كنيسه و كليسايى گزارش نكرده است، اما امام على عليه السلام حضور منظّم و سالانه ايشان را در غار حرا خبر داده ۲ كه به احتمال فراوان، گونهاى ارتباط نهان با خداى رحمان و تفكّر و ذكر و عبادت بوده است. اين ارتباط، اندكى پيش از بعثت و در سى و هفت سالگى پيامبر صلى اللَّه عليه وآله به اوج رسيد و رؤياهاى راستين و بشارتهاى جبرئيل، ايشان را آماده دريافت وحى و انجام فرائض الهى نمود. بنا به گزارش ابن شهرآشوب، پيامبر صلى اللَّه عليه وآله در اين دوره، وضو و ركوع و سجود را آموخت. همچنين در چهل سالگى و همزمان با بعثت، حدود نماز را فرا گرفته ؛ از آن پس، آن را به صورت دو ركعتى و بى آن كه محدود به وقت خاصى باشد، به جا مىآورد. ۳ دو يار وفادار پيامبر صلى اللَّه عليه وآله، امام على عليه السلام و خديجه كبرا عليها السلام - كه از همان آغاز بعثت به او گرويده بودند - نيز نماز را از ايشان آموختند. برخى گزارشها از همراهى مكرّر آن دو در برپايى نماز به همراه پيامبر صلى اللَّه عليه وآله در مكّه و يا درّهها و مخفيگاههاى اطراف آن حكايت دارند، تا آن جا كه مكّيان و ديگران آنها را ديده و به تدريج، خبر آن در شهر پيچيده است. ۴
1.براى آگاهى از دين پيامبر صلى اللَّه عليه وآله پيش از بعثت، ر . ك : الصحيح من سيرة النبىّ الأعظم : ج ۲ ص ۱۹۵.
2.امام على عليه السلام : «لَقَد كانَ يُجاوِرُ فى كُلِّ سَنَةٍ بِحَراءَ فَأَراهُ وَ لا يَراهُ غَيرى؛ او (پيامبر صلى اللَّه عليه وآله) هر ساله در [غار ]حرا سكنا مىگزيد و من وى را مىديدم و جز من كسى او را نمىديد» (نهج البلاغه : خطبه ۱۹۲) .
به نقل علّامه مجلسى از برخى منابع، اين حضور، يك ماه در سال بوده است (ر . ك : بحار الأنوار : ج ۱۵ ص ۳۶۲).
3.ر.ك: ح ۱۱.
4.ر. ك: المناقب ، ابن شهرآشوب: ج ۲ ص ۱۴ (به نقل از تفسير يعقوب بن سفيان) .