مهدويّت در نگاشته ‏هاى مستشرقان - صفحه 16

ابن‏خلدون در باب مهدويّت دانسته‏اند كه در درستى روايات نبوى در باره مهدويّت ترديد كرده است.۱
بعد از دارمستتر، فان فلوتن (1866 - 1903) در كتاب تاريخ شيعه و علل سقوط بنى‏اميّه، كه آن را در سال 1894م در آمستردام به زبان فرانسوى منتشر كرد،۲ خاستگاه تاريخى - پديدارى انديشه مهدويّت را تأسيس شيعه در كوفه بعد از قيام‏هاى شيعيان كوفى، بويژه مختار ثقفى، مى‏داند. به گفته او شيعيان از اين باور چون ابزارى براى براندازى بنى‏اميّه بهره بردند. از اين رو يكى از سه عامل مؤثر در سقوط بنى‏اميّه و به حكومت رسيدن عباسيان را ترويج انديشه مهدويّت در آن دوره دانسته است.۳
بعدها ايگناتس گلدزيهر (1850 - 1921م)، مستشرق يهودى الاصل مجارستانى، در كتاب العقيدة و الشريعة فى الاسلام‏۴ مهدويّت اسلامى را با روش تاريخى تحليل كرد و پديدارى اين آموزه در ميان شيعيان را متأثر از انديشه خلافت موروثى بنى‏اميّه دانست و بر تأثيرگذارى عناصر يهودى و مسيحى در اصل اين اعتقاد، و وجود رگه‏هايى از باور زرتشتى در باره سوشيانس در مهدويّت تأكيد كرد.۵ساموئل مارگليوث (1858 - 1940م) نويسنده مدخل «مهدى» در دايرةالمعارف دين و اخلاق نيز مهدويّت را متأثر از فرقه كيسانيه و قيام‏هاى مختار ثقفى و زيد بن على بن الحسين دانسته است.

1.مهدويّت از ديدگاه دين‏پژوهان غربى: ص ۹۵.

2.دايرة المعارف مستشرقان: ص ۴۲۰.

3.ر.ك: السيادة العربية و الشيعة و الإسرائيليات فى عهد بنى اميّة، فان فلوتن، ترجمه به عربى: حسن ابراهيم حسن و محمّد زكى ابراهيم.

4.العقيدة و الشريعة فى الاسلام، ايگناتس گلدزيهر، ترجمه محمّد يوسف موسى و ديگران، دارالكتب الحديثة، مصر، ۱۹۵۹م. اين كتاب با عنوان عقيدت و شريعت در اسلام ، ترجمه و نقد شده است .

5.همان: ص ۲۱۸.

صفحه از 22