مهدويّت در نگاشته ‏هاى مستشرقان - صفحه 6

و لبنان بوده‏اند.۱
نخستين اقدام مهم آنان برگزارى همايش «مهدويّت و هزاره‏گرايى در اسلام؛ مفهوم مهدى در اسلام، مفهوم مهدى در نگاه شيعه دوازده‏امامى، غيبت مهدى، سفراى مهدى» بود كه در سال 1985م به همت مركز پژوهش‏هاى ايرانى دانشگاه كلمبيا برگزار شد۲ عنوان همايش خود گوياى اهميت مسئله مهدويّت در نگاه برگزاركنندگان اين همايش است. اين همايش زمانى برگزار شد كه ايران درگير جنگى ناخواسته با دشمنى بود كه خود آمريكا نيز از حاميانش به شمار مى‏رفت.
پس از آن در سال 2000م بلانكدرد گزارشى را با عنوان «اسلام سنّى و اسلام شيعى» براى وزارت امور خارجه و وزارت دفاع آمريكا تهيه كرد و در آن اطلاعاتى در باره شيعه و سنّى و اختلافات اعتقادى موجود ميان آن دو ارائه كرد. وى در اين گزارش عقيده به مهدويّت را به عنوان يكى از اختلافات ميان شيعه و سنى مورد تأكيد قرار داده است. اين گزارش به لحاظ زمانى بعد از جنگ دوم خليج فارس (حمله عراق به كويت) و انتفاضه شيعى در عراق (1991 م) تهيه شده است.
در سال 2001م كلارك در كتاب ميراث شيعه ، ضمن فصلى كه به بيان عادات و اعتقادات قديم و جديد شيعه اختصاص داده بود، به امامت و غيبت نيز پرداخت.۳
شايان ذكر است برخى از محققان ايرانى مقيم آمريكا نيز پژوهش‏هايى را در موضوع مهدويّت انجام داده‏اند كه در آمريكا نشر يافته است. از جمله معروف‏ترين اين آثار مى‏توان به كتاب سايه خدا و امام غائب: مذهب، سياست و تغييرات اجتماعى در ايران، شيعه از آغاز تا 1890، اثر سعيد اميرارجمند اشاره كرد كه مرجعى براى

1.التشيع و الاستشراق : ص ۲۹۷.

2.Messianism and Millenarianism in Islam (Center for Iranian . Studies, Columbia University).

3.Shiite Heritage: Essays on Classical and Modern Traditions, L.Clararke(ed), ۲۰۰۱ .

صفحه از 22