مهدويّت در نگاشته ‏هاى مستشرقان - صفحه 7

مستشرقان در آشنايى با مهدويّت شيعى به شمار مى‏آيد.۱ وى با روش تاريخى - تحليلى تلاش دارد امامت و مهدويّت را راهبردى سياسى در مذهب شيعه معرّفى كند. البته اين كتاب كاستى‏هاى مهمّى هم دارد كه در نقد دكتر سيّد حسين نصر و فرزندش به آنها اشاره شده است.۲

3. مهدويّت در مطالعات يهودى - اسرائيلى‏

برخى از محقّقان، مطالعات مستشرقان يهودى - اسرائيلى را نظر به تفاوت رويكرد آنان به مقوله مهدويّت و تشيّع، جدا از ساير مطالعات غربيان ياد كرده‏اند. مراد از مستشرقان يهودى ، يهوديانى هستند كه قبل از شكل‏گيرى رژيم صهيونيستى به مطالعاتى در باره اسلام پرداخته‏اند، و مستشرقان اسرائيلى بيشتر به محققان يهودى‏اى اطلاق مى‏شود كه بعد از تشكيل اين رژيم وارد مطالعات اسلامى شده‏اند.۳
در يك ارزيابى مى‏توان گفت : مستشرقان اسرائيلى تلاش دارند مطالعات مستشرقان يهودى را به حاشيه برانند و با رويكرد شكاكانه به تحليل مسائل شيعى، از جمله مهدويّت، بپردازند و نقاط ترديد و ابهام را در تاريخ تشيّع برجسته كنند.۴
آنان همچنين تلاش دارند شبهه اقتباسى بودن عقيده به مهدويّت از تورات و ميراث مسيحى را تقويت نمايند.۵ براى نمونه كلبرگ بر اين ادعا تأكيد دارد كه

1.اين كتاب در سال ۱۹۸۴م از سوى انتشارات شيكاگو و در ۳۵۶ صفحه منتشر شده است.

2.نقد و بررسى كتاب «سايه خدا و امام غائب»، سيّد حسين نصر و سيّد ولى رضا نصر، مجله ايران نامه، سال پنجم، ص ۱۸۰ - ۱۷۱ .

3.التشيع و الاستشراق: ص ۳۲۵.

4.همان: ص ۳۴۰ .

5.همان: ص ۳۴۱.

صفحه از 22