رويكردهاى پژوهشى در مهدويّت‏ نگارى - صفحه 3

برخاسته از تفاوت در استعدادها، دانش و ديگر عوامل فردى. از اين ميان آنچه قابل تحليل و سنجش است، آن دسته از اختلاف‏هايى است كه به مبانى و روش‏ها بر مى‏گردد.
اين نوشته اين رسالت را بر عهده گرفته كه با مطالعه تحليلى آثار و مكتوبات مسلمانان در دوره‏هاى مختلف تاريخى، از رويكردهاى متفاوت و ويژگى‏ها و تفاوت‏هاى ناشى از مبانى و روش‏ها پرده بردارد. به نظر مى‏رسد مهم‏ترين عامل اختلاف رويكردها در عرصه مبانى، به پايگاه و خاستگاه معرفتى آنان برمى‏گردد.
در حوزه مهدويّت برخى محققان بيشتر بر آموزه‏هاى وحيانى تكيه كرده‏اند؛ از اين رو از روش و رويكرد آنان با عنوان «نقلى» ياد مى‏كنيم. برخى با تكيه بر وحى از دستاوردهاى عقلى براى تبيين وحى بهره برده‏اند. از اينان ذيل عنوان رويكرد و روش نقلى - عقلى ياد مى‏كنيم. برخى هم يافته‏هاى شهودى خود را پايه اصلى در بحث مهدويّت قرار داده‏اند. بنا بر اين روش و رويكرد اينان را ذيل روش عارفان و صوفيان بررسى مى‏كنيم.
در اين نوشته تلاش مى‏شود پس از شرح اجمالى هر رويكرد، به بيان نشانه‏ها، دوره‏هاى تاريخى و تطورات، بزرگ‏ترين نمايندگان فكرى، برترين آثار و نيز اهم ديدگاه‏هاى هر يك اشاره شود. در پايان مى‏كوشيم نسبت تاريخى شكل‏گيرى و تطورات اين رويكردها را با يكديگر سنجيده و به يك جمع‏بندى از آن برسيم.

1 . رويكرد نقلى‏

كهن‏ترين رويكرد به مسئله مهدويّت رويكرد نقلى است. گردآورى و تبويب احاديث، نخستين تلاش فكرى براى پرداختن به اين موضوع است. آنچه در مصادر اصلى حديث شيعه و اهل سنّت چون الكافى و كتب صحاح در باب مهدويّت گرد آمده، با همين رويكرد است. در اين روش تكيه‏گاه اصلى، آموزه‏هاى منتهى به وحى است؛ شايد از آن رو كه صاحبان اين روش مهدويّت را از اسرار الهى

صفحه از 25