رويكردهاى پژوهشى در مهدويّت‏ نگارى - صفحه 4

يا امور غيبى مى‏دانند.
اين روش از آغاز نگارش در باره مهدويّت تا دوره معاصر بيشترين طرف‏دار را داشته است. كتاب‏هاى تأليف‏شده در قرون نخستين و حتّى قبل از تولد امام مهدى عليه السلام از اين جمله‏اند كه شمار آنها بيش از هشتاد عنوان است. دو كتاب الغيبة نعمانى و كمال الدين شيخ صدوق، كه در قرن چهارم تأليف شده و تا امروز در دسترس‏اند، كهن‏ترين آثار مستقل برجامانده در اين زمينه به شمار مى‏روند. دغدغه هر دو نويسنده تبيين اعتقادات شيعه در باره امام دوازدهم و دفع حيرت‏ها و شبهه‏ها بوده است.
محمّد بن ابراهيم بن جعفر نعمانى حدود (م 360 ق) معروف به ابن ابى زينب‏1 در مقدمه كتاب خود مى‏نويسد:
پس از حمد و سپاس الهى [گويم :] گروهى از كسانى كه خود را شيعه و پيرو حضرت محمّد و دودمانش - كه درود خداوند بر آنها باد - مى‏دانند و به امامت قائل‏اند، امامتى كه خداوند آن را دين حق و زبان راستين و زينت و رستگارى قرار داد براى آنان كه به شرايط امامت و پيمان‏هايش پايبندند و بر انجام واجبات چون نماز و زكات و خيرات مواظبت مى‏ورزند و از بدى‏ها دورى مى‏جويند و مراقب خويش‏اند، سخنشان در باره امامت دگرگون شده و تفرقه ميان آنان شكل گرفته و به فرايض و محرمات الهى بى‏اعتنايى مى‏كنند؛ برخى از آنها گرفتار

1.جواد على در كتاب المهدى المنتظر عند الشيعة الاثنى عشرية (ص ۲۴) وفات وى را سال ۳۲۸ق دانسته است. در مقدمه اعلمى بر اين كتاب وفات او پس از سال ۳۸۵ق بيان شده است؛ به اين دليل كه او از تلعكبرى متوفاى ۳۸۷ق روايت دارد (الغيبة، نعمانى: ص ۸). نويسنده پايان‏نامه «بررسى مسئله غيبت امام عصر در قرآن و حديث» (ص ۲۰۲) سال وفات او را حدود ۳۶۰ق دانسته است. در مجموع بعيد به نظر مى‏رسد كه وى پس از صدوق درگذشته باشد و اگر هم فوت او بعد از صدوق بوده باشد، نگارش كتاب قبل از آن بوده است؛ چرا كه صدوق كتاب كمال الدين را بعد از بازگشت از سفر نيشابور نوشته كه اين سفر در سال ۳۵۲ ق رخ داده است («مع الصدوق و كتابه الفقيه» در علوم الحديث، ش ۲، ص ۱۲۹). چنان كه محقّق ارجمند سيّد جواد شبيرى زنجانى در مقاله «الكاتب النعمانى و كتابه الغيبة» بر اساس قراين و شواهد سال تأليف را حدود ۳۳۶ تا ۳۴۲ق دانسته است (علوم الحديث، ش ۳، ص ۱۷۸).

صفحه از 25