پژوهشى در باره قرآنْ‏ درمانى‏ - صفحه 4

تأثير قرائت را در درمان در صورتى مى‏دانند كه همراه فهم، انديشه، عمل و اخلاص باشد.۱
2. بعضى از دانشوران نقش قرآن را همانند دارو مى‏دانند كه طبعاً بدون ايمان و اخلاص هم اثرگذار است؛ براى مثال ، عبد الدائم الكحيل ، با تحقيق و آزمايش به اين نتيجه رسيده كه صوت و آيات قرآن تأثير مستقيم در فيزيولوژى بدن و اعصاب دارد كه به بهبود و شفاى بيماران مى‏انجامد و گوش كه مركز تنظيم كلّ بدن است ، در شنيدن آيات و ارسال آن به سراسر بدن نقشى كليدى دارد.۲
3. شمارى از مفسّران و محدّثان ، به اصل صدور دسته‏اى از اين احاديث خدشه وارد كرده‏اند. آية اللَّه خويى برخى از اين احاديث را دسيسه راويان كذّاب مى‏داند. ۳
برخى مفسّران و محدّثانِ اهل سنّت ، از جمله قُرطُبى،۴ ابن جوزى‏۵ و سيوطى‏۶ نيز نسبت به صدور اين روايات ترديد كرده‏اند. از سويى ديگر، برخى جاعلان حديث ، مانند: ابو عصمت فرج بن ابى مريم مَروْزى‏۷ و احمد بن عبد اللَّه جويبارى،۸ خود به جعل دسته‏اى از روايات خواصّ سور و آيات اعتراف كرده‏اند. با وجود اين، برخى ديگر از احاديث، از حيث سند، داراى طرق متعدد و اعتبارند و مفسّرانى مانند زمخشرى ، طبرسى و بحرانى ، آنها را پذيرفته و نقل كرده‏اند۹ .۱۰

1.ر. ك: البرهان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۲۹۷ (نوع ۲۷) ، تفسير نمونه : ج‏۱۲ ص‏۲۴۲.

2.www.kaheel.com.

3.البيان، خويى : ص‏۲۸.

4.تفسير القرطبى : ج‏۱ ص‏۷۸.

5.الموضوعات : ج‏۱ ص‏۲۴۰.

6.اللآلى المصنوعة : ج‏۱ ص‏۲۰۷ - ۲۲۶.

7.البيان : ص‏۲۸.

8.ر .ك : الكشّاف (پايان تفسير هر سوره از قرآن) ، مجمع البيان (آغاز تفسير هر سوره) و نيز البرهان فى تفسير القرآن .

9.مجمع البيان : ج‏۶ ص‏۵.

صفحه از 8