پژوهشى در باره قرآنْ‏ درمانى‏ - صفحه 5

4. بسيارى از اين روايات ، از جهت محتوا قابل خدشه اند. به گفته علامه مجلسى ، برخى‏۱ از خواصّ مذكور در روايات، شأن و منزلت قرآن را - كه با هدف هدايت و تربيت انسان‏ها نازل شده - تنزّل مى‏دهند.
5. از احاديث و سيره پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام استفاده مى‏شود كه جواز درمان دردهاى جسمانى با قرآن، به مفهوم نفى علل و اسباب مادّى و عدم استفاده از طبيب و دارو نيست. پيامبر صلى اللَّه عليه و آله براى درمان خود، از طبابت حارث بن كلده‏۲ بهره مى‏برد. بر پايه حديثى، خداوند به يكى از پيامبران - كه بدون استفاده از طبيب و دارو براى بيمارى خود شفا مى‏خواست - وحى كرد كه شفايت نمى‏دهم مگر آن كه خود را با دارو درمان كنى.۳ افزون بر اين، اسلام به دانش پزشكى و فراگيرى آن، اهميّت داده ۴ و پيامبر خدا و ائمه عليهم السلام در مداواى برخى بيماران، از داروهاى طبيعى استفاده مى‏كردند.۵

رهاورد پژوهش‏هاى علمى‏

روان‏شناسان با تحقيق در صوت و آواى قرآن ، دريافته‏اند كه مداومت بر قرائت قرآن، نقش مؤثّرى در رويارويى با اضطراب دارد.۶ بر اساس يك تحقيق، ميزان اضطراب و گرايش به افسردگى در گروهى كه طى شش ماه روزانه دست كم نيم

1.روضة المتقين : ج‏۱۴ ص‏۴۰۴.

2.الايضاح : ص‏۵۵۱.

3.بحار الأنوار : ج‏۸۱ ص‏۲۱۱ - ۲۱۲.

4.ر . ك : دانش‏نامه پزشكى : ج ۱ ص ۳۳ (بخش يكم / فصل يكم : پزشكى از ديدگاه اسلام) و بحار الأنوار : ج‏۱ ص‏۲۲۰.

5.ر. ك: طب الائمه : ص‏۶۴ - ۶۵ و ۸۶ - ۸۸ .

6.ر. ك: مجموعه مقالات اوّلين همايش نقش دين در بهداشت روان (آذر ۱۳۷۶ / دانشگاه علوم پزشكى ايران): ص ۸۸. نيز، ر.ك: چكيده مقالات اوّلين همايش بين المللى نقش دين در بهداشت روان (فروردين ۱۳۸۰): ص ۲ (مقاله شهربانو جهانميرى) .

صفحه از 8