آيينها و مراسم اصيل و تحريف ناشده يهود، در دين مسيحيت و اسلام پا بر جا ماند، هر چند شكل و آداب آن تكميل شد. قرآن كريم به برخى آموزههاى وحيانى موسى عليه السلام و پيمان گرفته شده از بنى اسرائيل اشاره كرده كه از جمله آنها اقامه نماز است. ۱
در حديثى نيز به دستور خداوند به موسى عليه السلام در باره نماز و درنگ در آن ، اشاره شده است ۲ و در حديث ديگر در باره مناجات موسى و خدا ، سخن از نماز به ميان آمده است. ۳ دو حديث امام صادق عليه السلام نيز در توصيف ادب موسى عليه السلام در نماز است و علّت نيل موسى به مقام كليم اللهى، همان دانسته شده است. ۴
افزون بر آيات و احاديث اسلامى، متون متعدّدى در تورات و تلمود، نشاندهنده وجود نماز و تشريع آن در دين يهود هستند. در تورات، به نماز سليمان عليه السلام در حضور جمعى از بنى اسرائيل و تضرّع او و طلب بخشش براى بنى اسرائيل كه از سرزمين خود رانده شده بودند، اشاره شده ۵
و در جايى ديگر از آن، ۶ از پايان نماز سليمان عليه السلام و بلند شدن وى از حالت ركوع و تبريك وى به حاضران براى نجات و آسودگى آنها ياد شده است.
در باره نماز جماعت يهوديان ، در كتاب گنجينه تلمود آمده است كه علاوه بر عبادتها و نمازهاى فردى و خصوصى كه انسان به وسيله آن، حاجات خود را از خدا مىطلبد، نمازهاى جماعتى نيز هستند كه افراد موظّف اند در آن شركت جويند و آن را در كنيسه بخوانند. ۷
1.ر.ك: يونس : آيه ۸۷ ، بقره : آيه ۸۳ .
2.ر . ك : ح ۴۴۱ .
3.ر . ك : ح ۵ .
4.ر . ك : ج ۲ / ح ۷۸۰ و ۷۸۱ .
5.تورات : سِفْر ملوك : فصل ۸ آيه ۲۲ - ۵۳ .
6.تورات : سِفر ملوك : فصل ۸ آيه ۵۴ - ۶۱ .
7.ر.ك: براخوت ۶ الف: «دعا و نماز انسان، فقط در صورتى مورد اجابت قرار مىگيرد كه در كنيسه خوانده شود ... . هر آن كس كه در شهر او كنيسهاى وجود دارد و براى خواندن نماز بدان جا نمىرود، همسايه بدى است».