پژوهشى در باره نماز در امّت ‏هاى پيشين - صفحه 5

گفتنى است كه يهوديان نيز مانند مسلمانان، واژه خاصّى براى نماز با لفظ «تفيلا» و اوقات معيّنى براى برگزارى آن دارند. ۱

نماز در روزگار پيامبران بنى اسرائيل‏

پيامبران متعدّدى پس از موسى عليه السلام و پيش از عيسى عليه السلام از سوى خداوند برانگيخته شده‏اند كه از جمله آنان، اسماعيل صادق الوعد، ۲ داوود، زكريّا و يحيى عليهم السلام هستند. آيات و احاديث متعدّدى به روشنى نشان مى‏دهند كه همه اين بزرگان، مأمور به نماز بوده‏اند و بِدان امر كرده و آن را پاس مى‏داشته‏اند. خداوند، فرمان اسماعيل (صادق الوعد) به خانواده‏اش را براى برپايى نماز، نقل نموده است . ۳ دو حديث نيز به محراب داوود عليه السلام و نماز خواندنش در آن ، تصريح كرده‏اند . ۴ حديثى ديگر نيز گزارش مى‏كند كه خداوند متعال ، برخى از موانع قبول نماز را به داوود عليه السلام وحى كرده است. ۵ افزون بر اين، آيه‏اى از سوره لقمان، ۶ به ضميمه حديثى كه معاصرت داوود عليه السلام با لقمان را نشان مى‏دهد، ۷ دليل ديگرى بر وجود آيين نماز در روزگار اوست. احاديث متعدّدى نيز وصيّت لقمان را به فرزندش در باره نماز نقل كرده‏اند. ۸

1.ر.ك: پايگاه اينترنتى انجمن كليميان ايران.

2.اسماعيل صادق الوعد ، اسماعيل بن حزقيل غير از اسماعيل، فرزند ابراهيم عليه السلام است (ر. ك: ميزان الحكمة : ش ۳۷۹۵ / نبوّت خاصّه / اسماعيل).

3.ر . ك : مريم : آيه ۵۵ .

4.ر . ك : ح ۷ و ۸ .

5.ر . ك : ج ۲ / ح ۹۰۵ .

6.لقمان : آيه ۱۷ .

7.«وكانَ لُقمانُ يُكثِرُ زيارَةَ داوودَ عليه السلام وَ يَعِظُهُ بمَواعِظِهِ وَ حِكمَتِه؛ لقمان ، زياد به ديدن داوود عليه السلام مى‏رفت و با موعظه‏ها و سخنان حكيمانه و دانش بسيار خود، او را اندرز مى‏داد» (تفسير القمّى : ج ۲ ص ۱۶۲) .

8.ر . ك : ح ۱۰ و ۶۹ .

صفحه از 7