همچنين نماز خواندن زكريّا عليه السلام در سوره آل عمران به صراحت آمده ۱ و آيهاى ديگر از همين سوره ۲ نشان مىدهد كه نماز و جايگاه آن در ميان بنى اسرائيل شناخته شده بوده و دو ركن اصلى يعنى سجده و ركوع را داشته است و مريم عليها السلام آن را انجام مىداده است. در باره يحيى فرزند زكريّا نيز در كتاب المحاسن برقى ، حديثى است كه بر نماز خواندن او دلالت دارد . ۳ همچنين حديثى هست كه يحيى عليه السلام امر خداوند به نماز را به بنى اسرائيل ابلاغ كرده است. ۴
نماز در روزگار عيسى عليه السلام
به نقل قرآن كريم، عيسى بن مريم عليه السلام در دامان زنى پاكدامن متولد شد كه در عبادتكده مىزيست و به نماز مىايستاد و رزقش را از خداوند در محراب نمازش دريافت مىكرد. عيسى عليه السلام همچنين در نخستين روزهاى تولدش و در همان گهواره، با اعجاز الهى، زبان گشوده و وصيت الهى به نماز را بيان كرده است. ۵ احاديث نيز به تشريع نماز در آيين او تصريح كرده و آن را وظيفه عمومى همه گروندگان به او شمردهاند. ۶ نماز و كيفيت و فوايد آن در انجيل امروزين نيز موجود است و برخى آن را همراه روزه از مهمترين عبادتها نزد مسيحيان مىدانند. ۷
در پايان و با مراجعه به متن گزارشهايى كه به آنها اشاره شد، مىتوان نتيجه گرفت كه نماز به عنوان يك آيين عبادى، در همه دينهاى توحيدى وجود داشته ، بلكه يكى
1.ر . ك : آل عمران : آيه ۳۹ .
2.آل عمران : آيه ۴۳ .
3.ر . ك: ح ۹ .
4.ر . ك : ج ۲ / ح ۶۷۱ .
5.ر . ك : مريم : آيه ۳۰ - ۳۱ .
6.ر . ك : تفسير العيّاشى : ج ۱ ص ۱۷۵ ح ۵۲ .
7.براى نمونه، ر. ك : انجيل متّى: فصل ۱۴ و ۲۱، قاموس الكتاب المقدّس: ص ۸۸۷، مقارنة الأديان، احمد شبلى: ص ۲۰۲.