گزاره‏ هاى اعتقادى و گزاره ‏هاى تاريخى مهدويّت‏ - صفحه 4

انكاركننده از زمره شيعيان دوازده امامى بينجامد.
اصول و اركان اعتقادى مهدويّت، با ادلّه نقلى محكم و قطعى اثبات مى‏شود؛ ادلّه‏اى كه در منابع كهن شيعى مطرح شده و استنادهايى اطمينان‏بخش دارد كه پذيراى هيچ‏گونه تأويل يا توجيهى نيست. اين ادلّه نقلى، متواتر و قطعى‏اند و از اين رو مى‏توان آنها را از محكمات حديثى شيعه برشمرد كه همانند محكمات قرآنى، مى‏توان ديگر ادلّه را با كمك آنها ارزيابى كرد.
در اين زمينه موضوعات فرعى‏ترى هم هست كه اگرچه اعتقادى است، جزو مباحث بنيادين محسوب نمى‏شود، مانند مباحث مرتبط با فلسفه غيبت، برخى ويژگى‏هاى امام كه ارتباطى با مقام امامت ندارند، همچون همسر داشتن امام مهدى عليه السلام ، چگونگى زندگى و يا محل اقامت ايشان، جزئيات رجعت و اين كه اولين رجعت‏كننده چه كسى است . نكته مهم آن است كه همواره مراقب باشيم در موضوعات اعتقادى مباحث فرعى جاى مباحث اصلى را نگيرند.
گفتنى است موضوع امامت و جزئيات مرتبط با آن از مباحث درون‏مذهبى است. از اين رو مطابق با معيارهاى معرفتى شيعه تدوين شده است و از اصول حاكم بر تفكر و معارف شيعى تبعيت مى‏كند. پس اصرارى بر آن نيست كه مباحث ويژه امامت و مهدويّت، كه اختصاص به تفكر شيعى دارد، براى كسانى هم كه مبانى شيعه را در امامت قبول ندارند، اثبات شود. در اصول و فروع اعتقادى هر مذهب، مهم آن است كه باورهايش بر اساس مبانى و اصول پذيرفته شده در همان مذهب سامان يافته باشد.
روشن است كه در مقام احتجاج با مخالفان (خواه از اهل سنّت و يا غير مسلمانان) و براى رفع شبهات آنان، بايد از باورهاى پذيرفته آنان استفاده كرد؛ همچنان كه در اثبات اصول و مبانى شيعه براى اهل سنّت، مى‏توان به ادله مشترك همانند عقل و قرآن استناد كرد؛ ولى لازم نيست همه باورهاى شيعى براى افرادى كه اصول فكرى و مبانى نظرى شيعه را نپذيرفته‏اند، اثبات شود.

صفحه از 9