گزاره‏ هاى اعتقادى و گزاره ‏هاى تاريخى مهدويّت‏ - صفحه 5

به عبارت ديگر، هر آيين و مذهب بايد اصول فكرى خويش را بر اساس مبانى تفكر خود سامان دهد و بتواند معتقدان خود را، كه مخاطبان اصلى‏اش هستند، اقناع كند و آن گاه در مقام رفع شبهات مخالفان، از دو منظر به پاسخگويى بپردازد:
الف . پاسخگويى به معتقدان خود بر اساس باورهاى درونى مذهبى.
ب . پاسخگويى به غيرمعتقدان به آن مذهب بر اساس باورهاى مشترك.
ما در اين مجموعه در صدد پاسخگويى به مخاطبان دسته دوم نيستيم ؛ زيرا جاى چنين مباحثى در مبحث امامت عامه و خاصّه است.

ب - گزاره‏هاى تاريخى مهدوى‏

پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله و امامان اهل بيت عليهم السلام ، با اين كه حجّت‏هاى الهى هستند و از ناحيه پروردگار متعال به اين مقام منصوب شده‏اند، حياتى زمينى و تاريخ‏مند دارند. آنان در ميان مردمان زيسته و با آنان نشست و برخاست داشته‏اند. حوادث زمانه آنان و اصحابشان را گاه به بلا و مصيبت دچار ساخته و گاه طعم رفاه و آسايش را بدانها چشانده است. از اين بُعد، آنان مخلوقاتى ويژه‏اند كه از اوج ملكوت به اين كره خاكى و در ميان مردمان عادى قدم نهاده‏اند و با معيارهاى الهى خود به مثابه الگوى‏هايى شايسته در ميان افراد بشر زيسته و نيازهاى هدايتى‏آنان را پاسخ گفته‏اند. ويژگى‏هاى خاص معصومان با الگو بودن آنان منافاتى ندارد. آنان اگرچه در قله‏اى دست نيافتنى براى ما حضور دارند، راهنمايان مسير هدايت و تكامل‏اند و بندگان را به مراحل بالاتر راهنمايى مى‏كنند. به هر روى هيچ كس را ياراى هماوردى با آنان، و اميد دستيابى به مقام ايشان نيست.
حضور آن ذوات مقدس در اين دنياى خاكى يادآور تعبير زيباى حافظ است:

من كه ملول گشتمى از نفس فرشتگان‏قال و مقال عالمى مى‏كشم از براى تو .
سخن و فعل آنان در دوران حيات دنيوى‏شان، سنّت محسوب مى‏شود و اعتبار و حجيّت دارد؛ ولى گزارش‏هاى تاريخى از اين سنّت بايد از منظر تاريخى

صفحه از 9