وحشى بافقى‏

وحشى بافقى‏

از شاعران زبردست در سده دهم هجرى

مولانا كمال الدين محمّد وحشى بافقى كرمانى، متخلّص به «وحشى»، در سال ۹۳۹ ق در بافق كرمان متولد شد. وى يكى از شاعران زبردست در سده دهم هجرى از شاعران برجسته دوران صفويه است كه به سبب سبك خاص خود در سخنورى اهميت دارد. تركيب‏بندهايش از بهترين نمونه‏هاى «طرز وقوع» در شعر پارسى است. از آثار وى است: مثنوى‏هاى ناظر و منظور، فرهاد و شيرين، خُلد برين و كليات اشعار. وحشى در سال ۹۹۱ ق درگذشت و در محله سر برج يزد در كنار مزار شاهزاده فاضل دفن شد (اثرآفرينان: ج ۴ ص ۳۷).

شعر او در مدح امام مهدی(ع):

خوش آن‏كه پشت بر اهلِ زمانه كرد چو ما                     رخِ طلب به رهِ صاحب الزمان دارد

شهِ سَريرِ ولايت، محمّد بنِ حَسن‏                   كه حُكم بر سرِ اَبناى اِنس و جان دارد

كَفَش كه طعنه به لطف و سخاى بحر زند                       دلش كه خنده به جود و عطاى كان‏[۱]دارد

به يك گداى فرومايه صرف مى‏سازد                به يك فقيرِ تهى‏كيسه در ميان دارد

زرى كه صيرفى‏[۲]آن را به دُرجِ‏[۳]كوه نهاد                       دُرى كه گوهرىِ‏[۴]بحر در دكان دارد

دهانِ كانِ زراَندود بازْمانده چرا؟                     اگر نَه حيرت از آن دستِ زرفشان دارد

اگر نه دامنِ چترش پناه مِهر شود                    ز باد فتنه چراغش كه در امان دارد؟

به راه او شكفد غنچه تمنّايش‏             هواى باغ جنان آن كه در جهان دارد

لباس علمِ عدو را ز مَهچه‏[۵]علَمش‏                   نتيجه‏اى است كه از نور مَه كتان‏[۶]دارد

تويى كه رَخش تو را از براى پاىْ‏انداز[۷]زمانه اطلسِ نُه توى‏[۸]آسمان دارد

برون خُرام كه بهر سوارىِ تو مسيح‏                 سَمند گرم‏رو[۹]مهر را عنان دارد

نهالِ جاهِ تو را آب تا دهد كيهان‏                     زچرخ و كاهكشان دَلو[۱۰]و ريسمان دارد

به دهرْ راستْ‏روى سرفراز گشته كه او              سرى به خونِ عدوى تو چون سِنان‏[۱۱]دارد

بُوَد گشايش كارِ جهان به پهلويش‏                    تو را كسى كه چو دَر سرْ بر آستان دارد

كليد حبّ تو بهر گشادِ كارش بس‏                   كسى كه آرزوى روضه جنان دارد

ز نور راى تو و آفتابْ مادرِ دهر                      به مَهد دهرْ دو فرزندِ توأمان دارد

رسيد عدل تو جايى كه زير گنبد چرخ‏              كبوتر از پرِ شهباز، سايبان دارد

اگر اشاره نمايى به گرگ، نيست غريب‏             كه پاسِ گلّه به صد خوبىِ شُبان دارد

شها ز گردش دوران، شكايتى‏ست مرا              كه گر ز جا بَرَدم اشكْ جاى آن دارد

ز واژگونىِ اين بخت خويش حيرانم‏                كه هر كه را دلِ منْ دوست‏تر ز جان دارد

هميشه در پى آزارِ جانِ زار من است‏               به قصد من كمرِ كينه بر ميان دارد

حديث خود به همين مختصر كنم «وحشى»                    كسى كجا سَرِ تفسير اين بيان دارد؟

هميشه تا كه بوَد كشتى سپهرْ كه او                  ز خاك، لنگر و از سِدره‏[۱۲]سايبان دارد

به دهرْ كشتى عمرِ مطيعِ جاهش را                  ز موجْ خيزِ فنا دور و در امان دارد.[۱۳]

بگذشت دور يوسف و دوران حُسن توست‏                    هر مصرِ دل كه هست به فرمان حُسن توست‏

بسيار سر به كنگره عشق بسته‏اند                    آن جا كه طاقْ‏بندى ايوان حسن توست‏

فرمانِ ناز ده كه در اَقصاى مُلكِ عشق‏               پروانه‏اى كه هست ز ديوان حسن توست‏

زنجيرِ غم به گردن جان مى‏نهد هنوز               آن موى‏ها كه سلسله‏جُنبان‏[۱۴]حسن توست‏

آبش هنوز مى‏رسد از رَشْحه‏[۱۵]جگر                 آن سبزه‏ها كه زينت بُستان حسن توست‏

دانم كه تا به دامن آخر زمان كشد                   دست نيازِ من كه به دامان حسن توست‏

تقصير در كرشمه «وحشى» نواز نيست‏              هر چند دون مرتبه شأن حسن توست .[۱۶]


[۱] كان: معدن.

[۲] صيرفى: صرّاف.

[۳] دُرج: صندوقچه‏اى كه زيور و جواهر در آن نهند.

[۴] گوهرى: جواهر فروش.

[۵] مَهچه: قپه گرد و صيقلى كه از طلا و نقره و غير آن سازند و بر سَرِ عَلَم نصب كنند.

[۶] كتان: پارچه معروف كه شاعران پاره شدنِ آن را به سبب نور ماه دانسته‏اند.

[۷] پاى‏انداز: فرش يا پارچه‏اى كه براى احترام به زير پاى بزرگان اندازند.

[۸] اطلس نُه توى: كنايه از نُه فلك.

[۹] سَمند: اسبى كه رنگش مايل به زردى است. گرم‏رو: تندرو، شتابنده؛ سمند گرم‏رو مهر: كنايه از خورشيد است.

[۱۰] دَلو: سطل، در اين جا نوعى اشاره به صورت فلكى دلو نيز ديده مى‏شود.

[۱۱] سِنان: سرنيزه.

[۱۲] سِدره: درخت سدرةُ المُنتَهى‏، در آسمان هفتم كه در سوره نجم از آن ياد شده است.

[۱۳] دانش‏نامه شعر مهدوى: ج ۱ ص ۹۹.

[۱۴] سلسله جُنبان: آن كه زنجير را جُنباند، باعث، وسيله، سبب.

[۱۵] رشحه: تراوش.

[۱۶] ديوان وحشى بافقى : ص ۱۷۳ ، دانش‏نامه شعر مهدوى: ج ۱ ص ۹۳.