دلايل غير نقلى بر ضرورت وجود امام مهدى عليه السلام - صفحه 6

مى‏كند و بر اساس اين آموزه خداوند هم مى‏تواند اشرف و اخس را با هم خلق كند، و هم مى‏تواند اشرف را بعد از اخس بيافريند و هم مى‏تواند اصلاً اشرف را نيافريند.
البته مى‏توان قاعده امكان اشرف را در حدّ يك سنّت الهى پذيرفت و گفت : سنّت خدا اين است كه در آفرينش از موجودات كامل‏تر شروع كند؛ چنان كه در احاديث، خلقت نورىِ چهارده معصوم قبل از آفرينش موجودات ديگر آمده و در زيارات نيز، از جمله در زيارت جامعه كبيره، به «واسطه فيض» بودن ائمّه، و از جمله امام زمان عليه السلام نسبت به همه كمالات اشاره شده است.
امّا اين خلقت و اين واسطه فيض بودن ، ربطى به زندگى دنيايى آنها ندارد؛ چنان كه حيات دنيوى پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله ، كه اشرف موجودات است، پس از بسيارى از موجودات واقع شده است و او پس از رحلتش باز هم واسطه فيض است. پس اين قاعده و سنّت، وجود امام زنده را ثابت نمى‏كند.

4 . برهان ضرورت پرستش‏

مقدّمه اوّل: پرستش خدا عقلاً واجب است.
مقدّمه دوم: پرستش خدا بدون امام ممكن نيست.
نتيجه: وجود امام ضرورى است.
مقدّمه اول روشن است؛ زيرا عقل پس از اثبات وجود آفريدگار حكم مى‏كند كه از باب وجوب شكر منعم، اطاعت او واجب، و تحصيل رضاى او و اجتناب از سخطش ضرورى است، و اين به وجوب عقلى عبادت مى‏انجامد.
در خصوص مقدّمه دوم بايد گفت : عقل پس از اثبات لزوم عبادت خدا در مى‏يابد كه خود نمى‏تواند همه اوامر و نواهى خدا را درك كند. لذا نيازمند پيامبر خداست و پس از پيامبر نيز به امام نياز دارد. اين نياز هيچ گاه پايان نمى‏پذيرد و انسان‏ها هميشه نيازمند حجت الهى‏اند. بنا بر اين وجود پيامبر و امام مقدّمه انجام

صفحه از 9