توضیحی در مورد نشانه های حتمی ظهور

توضیحی در مورد نشانه های حتمی ظهور

نشانه های ظهور دو قسم حتمی و غیر حتمی است که در اینجا به نشانه های حتمی پرداخته می شود.

نعمانى در ذيل حديث امام صادق عليه السلام كه فرمود : «قائم، روز عاشورا قيام خواهد كرد» ، مى گويد: اين نشانه ها كه امامان عليهم السلام ذكر نموده اند با توجّه به فراوانى آنها و به هم پيوستگى و تواتر و هم قول بودن آنها (از حيث معنا) لازم مى سازد كه قائم عليه السلام ظهور نكند، مگر پس از فرا رسيدن و تحقّق آن نشانه ها؛ زيرا آنان خبر داده اند كه گزيرى از وقوع آنها نيست و حتماً بايد واقع شود، و ايشان راستگويان اند، تا آن جا كه به ايشان گفته اند كه: ما اميدواريم آنچه در باره قائم عليه السلام آرزو مى كنيم، تحقّق يابد؛ ولى پيش از او، آن سفيانى در كار نباشد و ايشان فرموده اند: آرى، به خدا سوگند كه سفيانى از امور حتمى است و از وقوع آن، گريزى نيست.

سپس بر وجود نشانه هاى پنجگانه - كه برترين دلايل و برهان ها بر ظهور حق پس از آنهااند - تأكيد و تصديق نموده اند، همان گونه كه امر تعيين وقت ظهور را باطل اعلام داشته و فرموده اند: هر كه براى شما تعيين وقتى را از ما روايت كرد، هر كس كه باشد، از تكذيب او پروا نداشته باشيد؛ كه ما زمانى را براى ظهور، تعيين نمى كنيم. و اين از راست ترين گواهى ها بر باطل بودن كار هر كسى است كه مدّعى مرتبه مقام قائم گردد يا برايش چنين ادّعايى شود، و پيش از فرا رسيدن اين نشانه ها ظهور كند، بويژه كه احوال او همگى، گواه بر باطل بودن ادّعاى كسى باشد كه برايش چنين ادّعايى مى شود.

از خداوند مى خواهيم كه به منّت و كرمش، ما را از آن جمله قرار ندهد كه با آراستن و فريبكارى در دين و گول زدن و تزوير كردن با سست دينان مرتد در پى دنياجويى هستند، و آنچه را كه از پرتو هدايت و فروغ آن و جمال حق و زيبايى آن به ما عطا فرموده، از ما باز نستاند.[۱]

ر . ك : ص ۴۳۱ (احتمال بدا در نشانه ها)

و ج ۸ ص ۱۷۹ (آيا در وقت قيام بدا رخ داده است).


[۱]الغيبة، نعمانى: ص ۲۸۲ .