مىكرد، ۱ بر پوست، استخوانهاى پهن شتر يا گاو (مانند كتف و دندهها)، برگ خرما و يا سنگهاى پهن سفيد مىنوشتند ۲ و نسخهاى از آن را در خانه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و نسخهاى را نزد خود نگه مىداشتند. ۳ بر اساس گزارشى از زيد بن ثابت، وى پس از فراغت از نوشتن وحى به املاى رسول خدا، نوشته خود را به دستور پيامبر صلى اللَّه عليه و آله براى آن حضرت مىخوانده است. ۴
شمار كاتبان
پيامبر صلى اللَّه عليه و آله براى اجراىِ امور ديوانى، ادارى و كتابت وحى ، كاتبان و منشيانى داشت كه منابع مختلف ، در گزارش عده آنان همخوانى ندارند. يعقوبى (بدون تفكيك ميان كاتبان وحى و غير وحى)، آنان را سيزده نفر ۵ دانسته و برخى ديگر چهارده، ۶ ابن عساكر 24، ۷ حلبى 26، ۸ و برخى 40، ۹ 42 ۱۰ ، 43 ۱۱ و بعضى 45 نفر ۱۲ ثبت كردهاند. ۱۳ قرائنى در دست است كه همه اين كسان را نمىتوان كاتب وحى قلمداد كرد و حتى برخى محققان، كاتبان وحى را تنها شش نفر دانسته است. ۱۴
1.تفسير الحبرى : ص۱۵۸ و ۵۷۶؛ شواهد التنزيل : ج۱ ص۴۸؛ الموسوعة القرآنية : ج۱ ص۳۵۲.
2.الإتقان فى علوم القرآن : ج۱ ص۱۶۳ - ۱۶۴ ؛ إمتاع الأسماع : ج۹ ص۳۳۴؛ التمهيد فى علوم القرآن : ج۱ ص۲۸۸.
3.پژوهشى در تاريخ قرآن : ص۲۱۰؛ تفسير احسن الحديث : ج۱ ص۱۴.
4.آيات الاحكام، جرجانى : ج۳ ص۱۹ .
5.تاريخ اليعقوبى : ج۲ ص۸۰.
6.منهاج البراعة : ج۱ ص۲۰۷.
7.تاريخ دمشق : ج۴ ص۳۲۳ - ۳۴۹.
8.السيرة الحلبية : ج۳ ص۴۲۲.
9.در آستانه قرآن : ص۲۷.
10.تاريخ قرآن زنجانى : ص۵۱، پژوهشى در تاريخ قرآن : ص۲۰۲.
11.در آستانه قرآن : ص۲۷؛ أضواء البيان : ج۹ ص۲۰.
12.پژوهشى در تاريخ قرآن : ص۲۰۲؛ تاريخ قرآن، محمود راميار : ص۲۶۳ - ۲۶۴ .
13.بحوث فى تاريخ القرآن و علومه : ص۱۳۱.