تحريف تاريخ در ماجراى شرابخوارى وليد

تحريف تاريخ در ماجراى شرابخوارى وليد

يكى از موارد تحريف تاريخ ، در مسئله شراب خوردن وليد و حد خوردن اوست .

يكى از موارد تحريف تاريخ ، در مسئله شراب خوردن وليد و حد خوردن اوست . طبرى در التاريخ و ابن اثير در الكامل، وليد بن عقبه را از طريق سلسله سند مشهور خود : «سَرى ، از شعيب ، از سيف بن عمر» تبرئه نموده و بر خلاف تمام متون تاريخى و مورّخان ـ كه وليد را به عنوان شرابخوار معرّفى كرده اند ـ ،او را پاك شمرده و كسانى را كه به شراب خوردن او شهادت داده اند ، متّهم به توطئه بر ضدّ او كرده اند و واقعيّت را چنين دانسته اند كه آنان در هنگام خواب ، وارد اتاق وليد شده و انگشتر او را در آورده و سپس نزد عثمان ، بر ضدّ او شهادت داده اند(!) و عثمان نيز با اين كه علم به برائت وليد داشته،او را به حدْ محكوم كرده و جزاى شاهدان دروغين را به خداوند، حواله داده است(!).

طبرى و ابن اثير ، مُجرى حد را سعيد بن عاص دانسته اند .

حال ، اين گفته را با گفته ابو عُمر در الاستيعاب بسنجيد كه در ذكر احوال وليد بن عقبه مى گويد :

خبر نماز خواندن او با حالت مستى و گفته او به كوفيان ، پس از آن كه نماز صبح را چهار ركعت خواند ، مشهور است . راويانِ اين خبر ، ثقه و مورد اعتمادند و آن را ، هم محدّثان و هم مورّخان نقل كرده اند ... .

در ميان اخبارى كه طبرى نقل مى كند ، خبرى است كه برخى از كوفيان ، بر وليد ، تعصّب ورزيدند و از روى ستم و حسادت ، بر ضدّ او شهادت دروغ دادند كه او شرابْ قى كرده است .

طبرى ، داستان را باز گفته و افزوده است : عثمان به وليد گفت : اى برادر من! بردبار باش! خداوند به تو اجر مى دهد و اينان بار اين گناه را با خود مى برند ؛ ولى اين خبر ، از قصّه هاى داستان سرايان و برخى مورّخان است كه محدّثان ، آن را صحيح نمى دانند و نزد دانشيان ، اصل و ريشه اى ندارد .