پژوهشى در باره نزول دفعى و تدريجى قرآن كريم - صفحه 15

ديدگاه، حقيقت قرآن، الفاظ، اجزا، فصول، شئون و زمان ندارد. اين حقيقت در نزول دفعى بر پيامبر نازل شده است و در نزول تدريجى، همان حقيقت به جامه الفاظ و كلمات و زمان و شأن نزول درآمده و به تدريج بر آن حضرت فرود آمده است ؛ از اين رو، بسيارى از اشكال‏هاى گروه دوم بر اين ديدگاه از قبيل اشكال دوم، سوم، هفتم و هشتم وارد نيست.
نزول دفعى و تدريجى قرآن بر قلب پيامبر يا بيت معمور، مقدمه نزول آن به صورت تدريجى و بهره‏مندى مردم از كلام الهى بوده است و از اين رو حادثه‏اى سترگ و خجسته است و از همين رو، خداوند از آن به عنوان خصيصه‏اى براى ماه رمضان ياد كرده است. ۱
ادله ديدگاه دوم، متعدد و مختلف اند و هم بر نقل قرآن و روايات تكيه دارند و هم بر ادلّه و شواهد عقلى و بدين روى، واحد بودن برخى اخبار موجب ردّ آن نمى‏شود؛ افزون بر اين كه گروه دوم نيز در استدلالات روايى خود بر اخبار واحد تكيه كرده‏اند.

1.ر.ك : بقره : آيه ۱۸۵.

صفحه از 15