پژوهشى در باره نزول دفعى و تدريجى قرآن كريم - صفحه 5

پنج. روايتى كه به صراحت از نزول دفعى و يكباره قرآن در ماه رمضان بر بيت معمور و سپس نزول تدريجى از آنجا بر پيامبر در بيست سال سخن مى‏گويد:
نَزَلَ القُرآنُ جُملَةً واحِدَةً في شَهرِ رَمَضانَ إلَى البَيتِ المَعمورِ ، ثُمَّ نَزَلَ في طولِ عِشرينَ سَنَةً .۱
قرآن ، در ماه رمضان ، يك‏جا به بيت المعمور ، فرو فرستاده شد و سپس در طول بيست سال ، [تدريجاً] نازل گشت .

گفتنى است كه با توجه به مسلّم بودن نزول تدريجى قرآن در غير شب قدر، روشن مى‏گردد كه مقصودِ روايات يادشده - كه تنها از يك نزول و آن هم در شب قدر ماه رمضان سخن گفته و برخى از آنها نزول را در غير اين ماه نفى كرده‏اند - نزول دفعى است؛ بدين معنا كه رواياتِ ياد شده از نزولى افزون بر نزول تدريجى خبر مى‏دهند.

ج - روايات عامّه‏

روايات اهل سنّت ديدگاه نزول دفعى را تأييد مى‏كنند و مضمونى بسيار نزديك به روايات اهل بيت عليهم السلام دارند. شمارى از آنها قرآن را مانند ديگر كتب آسمانى داراى نزول دفعى در ماه رمضان مى‏دانند؛ همچون روايت: جابر بن عبداللَّه انصارى ۲ و روايت واثلة بن الاسقع. ۳ شمارى ديگر، تأكيد دارند كه قرآن دو بار نازل شده است: يكى دفعى در ماه رمضان و ديگرى در طول مدت رسالت پيامبر صلى اللَّه عليه و آله؛ همچون روايتى كه به ابن عباس مى‏رسد ۴ و روايتى كه بنا بر آن، قرآن نخست بر بيت العزّه نازل شد و سپس بر پيامبر به مناسبت‏هاى مختلف و در پاسخ به پرسش‏هاى مردم:

1.ر . ك : ص ۱۴۴ ح ۱۱۹ .

2.ر . ك : الدرّ المنثور : ج ۱ ص‏۱۸۹ .

3.ر . ك : الدرّ المنثور : ج ۱ ص ۱۸۹ .

صفحه از 15