پژوهشى درباره مارقين و ريشه هاى انحراف آنان - صفحه 5

متعمّق: زياده روى كننده در هدف مورد نظر خويش؛ شخصى كه در پى دستيابى به نهايتِ ممكن است .
ابن منظور آورده است :
المُتَعَمِّق : المُبالِغُ فِي الأَمرِ ، المُتَشَدِّدُ فيهِ ، الَّذي يَطلُبُ أقصى غايَتِهِ ... ۱
متعمق: كسى كه در چيزى زياده روى مى كند و آن را سخت مى گيرد و مى خواهد نهايت آن را بجويد .
اين معنا را در بيان محدّثان نيز مى توان يافت . محدّثان در شرح و تبيين روايات فراوان ، تعمّق را به : زياده روى ، خروج از اعتدال و افراط (در برابر اعتدال) به كار گرفته اند . ۲
با كاوش در موارد استعمال واژه «تعمّق» در فرهنگ ها و احاديث اسلامى منقول در منابع فريقين، براى پژوهشگر ترديدى باقى نمى ماند كه مراد از اين واژه در فرهنگ اسلامى ، افراط ، تندروى و خروج از اعتدال است . به هرحال ، اگر نبود جز روايتى كه متن آن را آورديم ، در اثبات اين ادّعا بسنده بود .
چنين بود كه پيامبر صلى الله عليه و آله هماره به يارانش سفارش مى كرد كه در امور دين از مرز اعتدال نگذرند ، خود را در تنگنا قرار ندهند ، شور و نشاط را در پرستش از دست ندهند و خود را در مرز سنّت حفظ كنند . مجموعه سفارش ها و آموزه هاى آن حضرت كه بسيار خواندنى و درس آموز است، متأسّفانه در اين مجال نمى گنجد . لذا نمونه هايى از آن را مى آوريم :

1.لسان العرب : ج ۱۰ ص ۲۷۱ ، النهاية : ج ۳ ص ۲۹۹ .

2.مجلسى رحمه الله در توضيح آنچه از امام كاظم عليه السلام روايت شده كه «در وضو تعمّق نورزيد» گفته است : «يعنى در مصرف آب و تلاش فزون تر در رساندن آب به بدن ، افزون از خوب شستن» (بحار الأنوار : ج ۸۰ ص ۲۵۸ . نيز ، ر . ك : وسائل الشيعة : ج ۱ ص ۴۳۴ ، «باب استحباب صفق الوجه بالماء قليلاً عند الوضوء وكراهة المبالغة في الضرب والتعمّق في الوضوء» ، صحيح البخارى : ج ۶ ص ۲۶۶۱ «باب ما يكره من التعمّق والتنازع في العلم والغلوّ في الدين والبِدع») .

صفحه از 39