اختلاف علم حاصل كرد و آن گاه وحيانى بودن اين كتاب با ترديد مواجه مىشود. ۱
دوم. آيه نفى باطل
از جمله آياتى كه به روشنى از عدم راهيافت هر گونه دخل و تصرفى در قرآن حكايت دارد، آيه نفى باطل است: ۲(وَ إِنَّهُ لَكِتَبٌ عَزِيزٌ * لَّا يَأْتِيهِ الْبَطِلُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لَا مِنْ خَلْفِهِ تَنزِيلٌ مِّنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ .۳
آن كتاب ارجمند است . از پيش و پسِ آن باطل به آن راه نمىيابد . فرستاده شدهاى از سوى حكيم حميد) .
توضيح چگونگى دلالت اين آيه بر مدعا بدين شرح است:
يك. اين آيه ، به استناد سياق آيات پيش از آن ، كه ناظر به تلاش كافران براى مقابله با قرآن است، بر عدم راهيافت باطل در آن دلالت دارد. ۴
آيه نفى باطل، هماهنگ با چنين سياقى ، بر استوارى قرآن و عدم امكان راهيافت باطل در آن تأكيد دارد. نفى راهيافت باطل در قرآن با توجه به سعه معنايى باطل، همه انواع كاركردهاى بر مدار باطل را نفى مىكند و تناقض قرآن با دستاوردهاى علمى و راهيافت انواع تحريف در آن ، از جمله مصاديق باطل اند.
از آن جا كه اين آيه در مقام اِخبار است و تخلّف اِخبار الهى محال است، پس بايد به عدم امكان راهيافت هر گونه دخل و تصرف در قرآن اذعان داشت.
دو. بخش نخست ، يعنى (مِن بَيْنِ يَدَيْهِ) كه بر چيزهاى حاضر اطلاق مىشود ، به
1.نزاهت قرآن از تحريف : ص۹۶ - ۹۷.
2.البيان : ص۲۱۰ - ۲۱۱؛ صيانة القرآن من التحريف : ص۴۸ - ۵۰ ؛ سلامة القرآن من التحريف : ص ۲۷ - ۳۳ .
3.فصّلت : آيه ۴۱ - ۴۲ .
4.التبيان فى تفسير القرآن : ج ۹ ص ۱۳۱ .