پژوهشى در باره مصونيت قرآن از تحريف - صفحه 4

در مفهومى ديگر به كار برده شود.

اقسام تحريف‏

تحريف بر دو قسم معنوى و لفظى است. در تحريف معنوى - يا تفسير به رأىِ غلط ۱ - محرِّف ، بدون دخل و تصرف در الفاظ قرآن، آنها را بر اساس آراى شخصى خود و براى تقويت ديدگاه خود تفسير مى‏كند و در حقيقت، نگرش خود را بر قرآن تحميل مى‏كند و معنايى مخالف مراد جدّى خداوند به دست مى‏دهد.
اما تحريف لفظى ، به معناى دخل و تصرف در ساختار الفاظ و عبارت‏هاى قرآن است و به سه گونه تقسيم مى‏شود :
1. تحريف از طريق فزونى؛ يعنى محرِّف ، آيه يا سوره‏اى را از پيش خود ساخته و بر قرآن افزوده باشد.
2. تحريف از طريق كاستى؛ يعنى محرِّف ، بخشى از كلمات، آيات يا سوره‏هاى قرآن را از آن حذف كرده باشد. ۲
امّا تحريف از طريق تبديل و جايگزينى، مانند تغيير كلمه «أبَوا» به «أتَوا» يا دگرگونى عبارتى به عبارت ديگر و مانند اينها ، در واقع ، تركيبى از دو گونه كاستى و فزونى است.
3. تحريف از طريق جابه جايى؛ يعنى محرِّف، كلمات يا عبارتى را جا به جا نمايد تا معنايى متفاوت از آن بگيرد.

مصونيت قرآن از تحريف‏

احتمال تحريف لفظى در قرآن ، از نوع فزونى، به اتفاق همه مسلمانان مردود

1.ر.ك: البيان: ص‏۱۹۷؛ نزاهت قرآن از تحريف: ص ۱۸ - ۱۹.

2.البيان، خويى : ص ۲۰۰.

صفحه از 12