پژوهشى در باره خشوع و حضور قلب در نماز - صفحه 9

و در ديدارى ديگر افزودند:
برهان اين مطلب را كسى مى‏داند كه عمل كند و نتيجه بگيرد. شيطان هم قبول ندارد كه كسى بدون اختيار، عبادتش كند.
3. اجتناب از لغو (كار و سخن بيهوده)
يكى ديگر از امورى كه بر اساس ره‏نمودهاى آية اللَّه بهجت رحمة اللَّه عليه مى‏تواند در دستيابى به حضور قلب و خشوع در نماز مؤثر باشد، اجتناب از بيهوده‏كارى است. روزى ايشان از نگارنده (رى شهرى) پرسيد: چرا در سوره مؤمنون ، 1 اجتناب از لغو، در كنار خشوع در نماز آمده است؟
عرض كردم: نمى‏دانم. ايشان در پاسخ به سؤال خود، فرمود:
ممكن است راز آمدنِ «خشوع در نماز» در كنار «اجتناب از لغو» در آيات ياد شده، اين باشد كه اجتناب از سخن و كار بيهوده در دستيابى به خشوع در نماز مؤثّر است و نمازگزار تا از لغو اجتناب نكند، نمى‏تواند در نمازش خاشع باشد.
4. تلقين اذكار نماز به قلب‏
امام خمينى رحمة اللَّه عليه در كتاب سرّ الصلاة ، ره‏نمود ديگرى براى حضور قلب در نماز ذكر كرده‏اند، كه متن آن، اين است:
شيخ عارف كامل، شاه‏آبادى - روحى فداه - مى‏فرمود: «بايد انسان در وقت ذكر، مثل كسى باشد كه كلام، دهان طفل مى‏گذارد و به او تلقين مى‏كند، براى اين كه او را به زبان بياورد. و همين طور انسان بايد ذكر را تلقين كند. و مادام كه انسان با زبان، ذكر مى‏گويد و مشغول تعليم قلب است، ظاهر به باطن، مدد مى‏كند. همين كه زبانِ طفلِ قلب، باز شد، از باطن به ظاهر، مدد مى‏شود، چنان كه در تلقين طفل نيز

1.مقصود ، آيات : (قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ * الَّذِينَ هُمْ فِى صَلَاتِهِمْ خَشِعُونَ * وَ الَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ ؛ به راستى كه مؤمنان ، كامياب شدند؛ همان كسانى كه در نمازشان خشوع دارند و همانها كه [از كار و سخنِ‏] بيهوده، روى‏گردان اند) است (مؤمنون: ۱ - ۳) .

صفحه از 10