پژوهشى در باره گردآورىِ قرآن - صفحه 11

سوى پيامبر ، حتى سوره‏هاى نازل شده در ماه‏هاى آخر زندگانى ايشان دلالت ندارند. افزون بر اين كه ضعف سند در برخى از اين روايات و اضطراب متن در برخى ديگر، ايرادهايى هستند كه بر آنها وارد شده‏اند. ۱ با اين همه مى‏توان از اين شواهد ، اهميت دادن پيامبر صلى اللَّه عليه و آله به امر تدوين، ترتيب و حفظ وجود كتبى قرآن را نتيجه گرفت و گفت : با توجه به نزول بيش از هشتاد سوره در مكه و نزول بيشتر سوره‏هاى مدنى پيش از سال‏هاى پايانى عمر پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله، تعداد بسيار زيادى از سوره‏ها، تحت نظارت ايشان مرتب شده و تعداد اندك باقى‏مانده نيز از سوى امام على عليه السلام و ساير نزديكان مرتب شده است ؛ همان گونه كه از سفارش آن حضرت هنگام وفات به على عليه السلام فهميده مى‏شود. پيامبر فرمود: «قرآن ، كنار بستر من ، در جزوه‏ها، حريرها و كاغذهاست. آنها را جمع كن و نگذار ضايع شود، چنان كه يهود تورات را ضايع كردند» و على عليه السلام به وصيت آن حضرت عمل كرد. ۲

ديدگاه دوم : اجتهادى بودن ترتيب سوره‏هاى قرآن‏

جمعى معتقد به اجتهادى بودن ترتيب كنونى قرآن اند. مالك (م 179ق)، طبرى (م 310ق)، ۳ ابن فارس (م 395ق)، ۴ مكّى بن ابى طالب (م 437ق)، ۵ عزّ الدين بن عبد السلام (م 660ق)، ۶خطابى (م 388ق)، ۷و از بزرگان شيعه : محدّث نورى

1.ر.ك: الانتصار للقرآن: ج‏۱ ص‏۶۰، ۲۷۹، ۲۸۸؛ تاريخ قرآن، محمّدهادى معرفت، ص‏۸۵.؛ پژوهشى در مصحف امام على عليه السلام: ص‏۱۹۳-۱۹۸.

2.تفسير القمى: ج‏۲ ص‏۴۵۱.

3.ر.ك: البرهان فى علوم القرآن: ج‏۱ص‏۲۵۷؛ تاريخ قرآن، حجتى: ص‏۲۲۹.

4.البرهان فى علوم القرآن: ج‏۱، ص‏۲۵۸ - ۲۵۹ .

5.كاوشى در تاريخ جمع قرآن: ص‏۱۵.

6.كاوشى در تاريخ جمع قرآن: ص ۱۵.

7.ر.ك : تاريخ قرآن، محمدباقر حجتى، ص‏۲۲۹.

صفحه از 30