به معناى آشفتگى و بىسامانى. سخن آخر اين كه بسيارى از آنچه تحت عنوان اختلاف مصاحف از آن ياد مىشود، به رسم الخط و يا قرائت باز مىگردد و نه ترتيب سورهها. ۱
شاهد ششم : مصحف امام على عليه السلام
طبق روايات شيعه و برخى از اهل سنّت، امير مؤمنان عليه السلام قرآن را پس از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله گرد آورده است و ترتيب او با تدوين كنونى همسان نيست، بلكه گفته مىشود بر حسب نزول بوده است. 2 بنا بر اين، تدوين قرآن در حيات پيامبر صلى اللَّه عليه و آله به انجام نرسيده است و ترتيب كنونى حجيت ندارد. 3افزون بر اين، گزارش شيخ صدوق در باره فضايل اختصاصى امير المؤمنين عليه السلام نشان مىدهد كه امام على عليه السلام تنها جمعكننده قرآن از ميان صحابه است :
وأمّا الخامسة والخمسون ، فإنَّ رَسولَ اللَّهِ قالَ لي : «سَيَفتَتِنُ فيكَ طَوائِفُ مِن اُمَّتي فَيَقولونَ : إنَّ رَسولَ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله لَم يُخَلِّف شَيئاً ، فَبِماذا أوصى عَلِيّاً؟ أوَ لَيسَ كِتابُ رَبّي أفضَلَ الأَشياءِ بَعدَ اللَّهِ عزّ وجلّ؟! وَالَّذي بَعَثَني بِالحَقِّ لَئِن لَم تَجمَعهُ بِإِتقانٍ لَم يُجمَع أبَداً » ، فَخَصَّنِيَ اللَّهُ عزّ وجلّ بِذلِكَ مِن دونِ الصَّحابَةِ . 4
اما پنجاه و پنجم : پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله به من فرمود : «به زودى ، گروههايى از امّتم در
1.ر.ك: نصوص فى علوم القرآن: ج ۵ ص ۷۵ و ۸۴ (الفصل الخامس والسادس).
2.المصنف ، ابن ابى شيبه : ج ۷ ص ۱۹۷ ؛ بحار الأنوار : ج ۲۳ ص ۲۴۹ ؛ تدوين القرآن : ص ۳۴۴ . قرآن ابن مسعود ، با قرآن عثمانى ، در تدوين ، متفاوت بود . با سوره فاتحه آغاز مىشد و سپس نساء و پس از آن ، سوره آل عمران بود ؛ ولى به ترتيب نزول هم نبود . و گفته مىشود كه مصحف امام على عليه السلام بر اساس ترتيب نزول سورهها بوده است : ابتداى آن ، سوره علق ، سپس مدّثّر ، مزّمّل ، مَسَد ، تكوير ، و همين گونه تا پايان سورههاى مكّى و سپس سورههاى مدنى بوده است .
3.شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد : ج۱، ص۲۷؛ بحار الأنوار: ج۴۱ ص۱۴۹؛ علوم القرآن حكيم: ص۱۱۴-۱۱۵.
4.ر . ك : ص ۲۶۰ ح ۲۲۲ .