پژوهشى در باره گردآورىِ قرآن - صفحه 4

بحث پرداخته است. ۱ طبرسى (م 548ق) ، ۲ قرطبى (م 671ق)، ۳نيشابورى (م 728 ق) ۴ و شمار فراوانى از مفسّران هم در مقدمه تفسيرشان به تفصيل به مباحث جمع قرآن پرداخته و در اين زمينه اعلام نظر كرده‏اند . ۵ همچنين كتاب‏هايى كه با عنوان «المصاحف» تدوين شده‏اند ، مباحث مربوط به جمع قرآن را آورده‏اند ، مانند كتاب المصاحف سِجِستانى (م 316ق) ۶ و كتاب المقنع فى رسم مصاحف الأمصار. ۷
افزون بر مقدمه تفاسير، در منابع علوم قرآنى نيز مبحث جمع قرآن جايگاهى ويژه دارد. حتى برخى از معاصران ، در اين زمينه به تأليف‏هاى مستقلى روى آورده‏اند. در سده‏هاى اخير ، موضوع جمع قرآن از مهم‏ترين مباحث مورد توجه خاورشناسان بوده است. تئودور نولدكه ، مستشرق آلمانى ، نخستين بار در فصل دوم كتابش ، تاريخ قرآن ، به مباحث جمع قرآن پرداخت. ۸
سپس رژى بلاشر نيز در بخشى از مقدمه ترجمه‏اش از قرآن، مباحث جمع قرآن را بررسى كرد.
اين روند ادامه داشت تا اين كه در تحقيقات اخير، جان بِرتون ، اختصاصاً در موضوع جمع قرآن ، كتابى با عنوان جمع و تدوين قرآن تأليف كرد.
به نظر مى‏رسد اين كوشش خاورشناسان ، با هدف تضعيف جايگاه والاى قرآن

1.المحرر الوجيز: ج‏۱ ص‏۴۹ - ۵۰.

2.مجمع البيان: ج‏۱ ص‏۴۲ - ۴۳.

3.تفسير القرطبى: ج‏۱ ص‏۴۹ - ۶۵.

4.غرائب القرآن: ج‏۱ ص‏۲۷ - ۲۸.

5.ر.ك : بيان المعانى: ج‏۱ ص‏۲۸ - ۳۰؛ آلاء الرحمن: ج‏۱ ص‏۱۷ - ۱۹؛ تفسير الطبرى: ج‏۱ ص‏۲۱ - ۲۲.

6.المصاحف: ص‏۱۱ - ۳۵.

7.المقنع فى رسم مصاحف الامصار: ص‏۲- ۹.

8.ر . ك : تاريخ قرآن، نولدكه : ص‏۲۳۶ - ۴۳۳.

صفحه از 30