فضايل و ويژگى هاى شب قدر - صفحه 11

۶۲۱.امام باقر عليه السلام ـ درباره آيه« در آن شب ، فرشتگان و روح ، فرود مى آيند»ـ :در آن شب ، فرشتگان و نگارندگان [ِ اعمال ] ، به آسمان دنيا فرود مى آيند و كارهايى را كه به بندگان در طول سال خواهد رسيد ، مى نويسند و كار ، بسته به فرمان خدا و خواست اوست. آنچه را بخواهد ، جلو ، و آنچه را بخواهد ، عقب مى اندازد ، و آنچه را بخواهد ، محو يا ثابت مى كند؛ و اُمّ الكتاب (كتاب اصلى) پيش اوست.

۶۲۲.امام باقر عليه السلام:در شب قدر ، هر چه در آن سال تا شب قدر آينده (از: خير و شرّ يا اطاعت و معصيت ، يا مولود و مرگ و يا روزى) خواهد شد ، مقدّر مى گردد. پس ، آنچه در آن شب ، مقدّر و حتمى گردد ، از امور قطعى خواهد بود و خواست خداوند ، همان است.

۶۲۳.تفسير القمّى ـ به نقل از عبد اللّه بن مُسكان ـ :امام صادق عليه السلامفرمود : «چون شب قدر شود ، فرشتگان و روح و نويسندگان [ِ اعمال ] ، به آسمان پايين تر فرود مى آيند و آنچه را قضاى الهى در آن سال است ، مى نويسند. پس خداوند ، هر گاه بخواهد چيزى را پيش و پس كند ، يا از چيزى بكاهد و يا بر آن بيفزايد ، فرمان مى دهد كه آنچه را مى خواهد [ تغيير دهد] ، محو كنند. سپس آنچه را مى خواهد ، ثبت مى كند».
گفتم: آيا هر چيزى نزد او ، به اندازه ثبت شده در كتاب اوست؟
فرمود: «آرى».
گفتم: پس از آن ، چه مى شود؟
فرمود: «سبحان اللّه ! پس از آن ، خداوند متعال ، هر چه را مى خواهد پديد مى آورد».

صفحه از 37