فضايل و ويژگى هاى شب قدر - صفحه 5

۶۱۳.ثواب الأعمال ـ به نقل از حُمران ـ :از امام باقر عليه السلام درباره سخن خداوند: « همانا ما آن را در شبى خجسته نازل كرديم» پرسيدم.
فرمود: «آرى. آن ، شب قدر است و آن ، در هر سال در ماه رمضان و در دهه آخر است. قرآن ، جز در شب قدر ، نازل نشده است.
خداوند فرموده است: « در آن شب ، هر كار حكمت آميزى فيصله داده مى شود» . در آن شب ، هر چيز نيك و بدى كه در آن سال تا سال آينده خواهد شد و هر طاعت يا معصيتى ، يا هر نوزاد يا اَجَل يا روزى اى ، مقدّر مى شود. پس ، آنچه در آن شب ، مقدّر و حتمى شود ، قطعى است و مشيّت خدا در همان است».
به امام عليه السلام گفتم: مقصود از: « شب قدر ، بهتر از هزار ماه است» چيست؟
فرمود: «در آن شب ، كار شايسته (مثل: نماز و زكات و خوبى هاى گوناگون) بهتر از كار در هزار ماهى است كه شب قدر در آنها نباشد و اگر چنين نبود كه خداوند ، بر پاداش مؤمنان مى افزايد ، به آن نمى رسيدند؛ ليكن خداوند بر حسنات آنان مى افزايد».

۶۱۴.امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ :«چگونه شب قدر ، بهتر از هزار ماه است؟» ـ : عمل در آن شب ، بهتر از عمل در هزار ماهى است كه شب قدر در آنها نباشد.

۶۱۵.تهذيب الأحكام ـ به نقل از سَماعه ـ :به من فرمود: «در شب بيست و يكم و بيست و سوم از ماه رمضان ، در هر يك از اين دو شب ، اگر توانستى ، صد ركعت ، بجز آن سيزده ركعت ، نماز بخوان و آن دو شب را تا صبح بيدار بمان؛ چرا كه مستحب است كه در حال نماز و دعا و تضرّع باشى؛ چون اميد است كه شب قدر در يكى از اين دو باشد و شب قدر ، بهتر از هزار ماه است».
به او گفتم: چگونه آن شب ، بهتر از هزار شب است؟
فرمود: «عمل در آن ، بهتر از عمل در هزار ماهى است كه در آن ماه ها شب قدر نباشد و آن شب ، در ماه رمضان است و در آن شب ، هر كار حكمت آميزى فيصله داده مى شود».
گفتم: چگونه؟
فرمود: «آنچه در سال ، انجام خواهد شد. در همان شب ، [نام] حاجيانى كه به مكّه مى روند ، نوشته مى شود».

صفحه از 37