شبِ قدر چه شبى است؟ - صفحه 25

۶۹۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:هر كس شب قدر ، نماز عشا و صبح را به جماعت بخواند ، بهره سرشارى از شب قدر برده است.

۶۹۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:هر كس نماز مغرب و عشا را به جماعت بخواند تا آن كه ماه رمضان سپرى شود ، بهره سرشارى از شب قدر برده است .

۶۹۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:هر كس در ماه رمضان نماز عشا را به جماعت بخواند ، شب قدر را دريافته است.

۶۹۹.الإقبال:در كتاب على بن اسماعيل ميثمى ، چنين آمده است:
در نوشته اى كه اصل آن از امام سجّاد عليه السلام است ، نقل شده كه آن امام ، هر گاه ماه رمضان فرا مى رسيد ، هر روز ، يك درهم صدقه مى داد و مى فرمود: «شايد شب قدر را دريابم». ۱

ر . ك : ص 545 (آداب شب بيست و هفتم / نماز) .

1.سيّد ابن طاووس در ذيل اين حديث گفته است: «بدان كه مولاى ما ، زين العابدين عليه السلام ، از همه مردم زمانش به شب قدر ، داناتر بود و او در آن روزگار ، صاحب امر و ويژه آگاهى از آن راز بود. و شايد مقصود از اين كه در آن ماه ، هر روز صدقه مى داد ، اين بود كه ديگران كه شب قدر را نمى شناختند ، در دادن صدقات و انجام دادن كارهاى نيك در هر روز از ماه رمضان به او اقتدا كنند تا شب قدر را در يابند و آن شب را با صدقه وكار نيك درك كنند. مى گويم: شايد مقصود مولاى ما امام سجّاد عليه السلام از هر روز آشكارا درهمى صدقه دادن ، اين بوده كه خود را از دشمنان بپوشاند و بدين گونه وانمود كند شب قدر را نمى شناسد ، تا از او نخواهند كه آن شب را به آنان بشناساند؛ چرا كه ايشان ، در روزگارى بوده كه از حاكمان بنى اميّه تقيّه مى كرده است. مى گويم: شايد هم مقصود امام عليه السلام آن بوده كه دشمنانش را خوار سازد تا آنان ندانند كه از شيعيان ، چه ابراز مى شود . اين كه شب قدر ، در يكى از سه شب است: شب نوزدهم ماه يا بيست و يكم يا بيست و سوم ، مى تواند كيفرى براى دشمنان باشد به خاطر دشمنى شان».

صفحه از 92