پژوهشى در باره مثل‏ هاى قرآن‏ - صفحه 7

«مَثَل» و «مِثْل» در قرآن به «اَمثال» جمع بسته شده است؛ براى نمونه واژه «أمثال» در آيه (وَ إِن تَتَوَلَّوْاْ يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُواْ أَمْثَلَكُم؛۱و اگر روى برتابيد (خدا) جاى شما را به مردمى غير از شما خواهد داد كه مانند شما نخواهند بود) جمع مِثْل و در آيه (تُؤْتِى أُكُلَهَا كُلَّ حِينِ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُنَ؛۲ميوه‏اش را هر دم به اذن پروردگارش مى‏دهد و خدا مَثَل‏ها را براى مردم مى‏زند، شايد كه آنان پند گيرند) جمع مَثَل است.

ويژگى‏ها و اهداف تمثيلات قرآنى‏

افزون بر آنچه در فوايد و ويژگى‏هاى تمثيل بيان شد مى‏توان هدف تمثيلات قرآنى را از خود آيات قرآن به دست آورد؛ چرا كه قرآن در آياتى چند به ضرورت بهره‏گيرى از مثل و امثال براى تبيين مقاصد و معارف خود تأكيد كرده است كه از آن آيات اند:
(وَ لَقَدْ صَرَّفْنَا لِلنَّاسِ فِى هَذَا الْقُرْءَانِ مِن كُلِ‏ّ مَثَلٍ .۳
ما در اين قرآن براى مردم از هر چيز نمونه‏اى آورديم)
(وَ تِلْكَ الْأَمْثَلُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَ مَا يَعْقِلُهَآ إِلَّا الْعَلِمُونَ .۴
اين‏ها مثال‏هايى‏اند كه ما براى مردم مى‏زنيم و جز دانايان آن را درك نمى‏كنند)
.
(وَ تِلْكَ الْأَمْثَلُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ ... .۵
اين‏ها مثال‏هايى‏اند كه براى مردم مى‏زنيم، شايد در آنها بينديشند)
.
جامعيت و وسعت تمثيلات قرآنى به گونه‏اى كه شامل اشخاص، اقوال، افكار، رخدادهاى تاريخى مختلف، روحيات گوناگون بشر و... مى‏شود، از ويژگى‏هاى منحصر به فرد اين كتاب الهى است. مقايسه ميان مفاهيم مخالف و مشابه، از ديگر

1.محمد : آيه ۳۸.

2.ابراهيم : آيه ۲۵.

3.اسرا : آيه ۸۹.

4.عنكبوت : آيه ۴۳.

5.حشر : آيه ۲۱ .

صفحه از 14