توصیف روز قیامت بر اساس آیات قرآن و روایات معصومین‏علیهم السلام

مشخصات :

مقطع و رشته تحصیلی : كارشناسى ارشد علوم قرآن و حدیث
مرکز آموزشی : دانشگاه آزاد اسلامى اراك
سال دفاع : 1376

چکیده :

(4)
توصیف روز قیامت بر اساس آیات قرآن و روایات معصومین‏علیهم السلام

آرام، امین

كارشناسى ارشد علوم قرآن و حدیث
دانشگاه آزاد اسلامى اراك
استاد راهنما: حجةالاسلام راغبى، محمّدعلى
استاد مشاور: حجةالاسلام آشتیانى، محمّدرضا
1376
225ص

نگارنده این پایان‏نامه، در مقام به تصویر كشیدن صحنه‏هاى متفاوت و مرحله به مرحله و مرتّب روز قیامت بر اساس آیات قرآن مجید و متون اسلامى است، و این‏كه: در قرآن و متون اسلامى، از روز قیامت به چه نام‏هایى تعبیر شده است؟ زمان شروع قیامت چه وقت است؟ حوادث روز قیامت در چه مكان و یا مكان‏هایى صورت مى‏گیرد؟ چه حوادثى در روز قیامت اتّفاق مى‏افتد؟ و نهایت این‏كه: پایان روز قیامت، چگونه است و مدّت آن چگونه محاسبه مى‏شود؟ و بعد از این‏روز، چه مى‏شود؟ آیا به جهنّم رفتن، پایان آن است، یا به بهشت رفتن؟ و...
شناخت جزئیات واقعه قیامت كه وجودش بر اساس موازین عقلى حتمى است، به وسیله كسى مى‏تواند به ما تفهیم شود كه با عالم غیب در ارتباط بوده، از آینده خبر داشته باشد و این امر، از قدرت افراد عادى بشر، خارج است و كسى را مى‏طلبد كه قدرت خارق‏العاده‏اى داشته باشد، و كسانى جز پیامبران و معصومان‏علیهم السلام كه از این امتیاز بشرى برخوردار نیستند.
بنا بر این، جستجو و تعمّق در گفتار آنها، در مورد وقایع روز قیامت، تنها راه شناخت جزئیات این واقعه بزرگ است. البته علاوه بر كلام آنها و مقدّم بر آن، آیات قرآن مجید است كه منبع همه كلام غیب است و یقین ما به صحیح بودن آنها حتمى است.
این نوشته، از پنج فصل تشكیل شده است. مسائل مطرح شده در فصل اوّل عبارت‏اند از: تاریخچه مطالعاتى در زمینه قیامت، و اهداف، حدود و اهمّیت مطالعه در این بحث.
نگارنده در فصل دوم، نوشتار خود را به تفسیر موضوعى در آیات قیامت اختصاص داده و با استفاده از كتب تفسیرى در این زمینه، موضوع را شرح و بسط داده است.
فصل سوم، درباره رهیافت تحقیق، طرح تحقیق، فن تحقیق و طرح تحلیلى موضوع است. در این تحقیق، دیدگاه روایى به عنوان مقیاس مطالعاتى انتخاب شده و روایات از كتبى كه توسّط علماى برجسته شیعه و سنّى تألیف شده‏اند، اقتباس شده و این دیدگاه به عنوان ابزار مطالعاتى علمى و مبناى تحلیلى محقّق در این موضوع است.
فصل چهارم، در پنج بخش تنظیم شده است در بخش اوّل آن، نگارنده به بررسى نام‏هاى روز قیامت در قرآن، و همچنین اهداف و اساس نامگذارى آن پرداخته و در بخش سوم، به بررسى شرایط و علایم آغاز روز قیامت در قرآن و احادیث پرداخته، كه نشانه‏هاى این روز مهم را نیز به دسته‏هاى قریب، متوسط و بعید تقسیم‏بندى نموده است.
در بخش سوم، به بررسى شكل‏گیرى صحراى محشر و مكان وقوع روز قیامت، پرداخته شده و این‏كه بر اثر نفخ صور، چه تغییراتى در جهان هستى انجام مى‏شود.
در بخش چهارم، حوادث روز قیامت به ترتیب واقع شدن آنها بیان شده، كه 25 واقعه مهم ذكر شده است. این بخش، در واقع، اساسى‏ترین بخش پایان‏نامه و منظور نگارنده از تنظیم و تهیه آن است.
در بخش پنجم به بررسى چگونگى پایان روز قیامت پرداخته شده كه براى افراد مختلف است و هر كس با قرار گرفتن در بهشت یا جهنّم به پایان این روز مى‏رسد.
در فصل پنجم، نتایج بحث‏هاى مختلفِ مطرح شده در فصل قبل، بیان شده، كه به صورت قسمت به قسمت و به همان ترتیب فصل قبل آمده است و پس از استدلال بر هر فصل، نتیجه‏گیرى آن نیز آمده است.

کلیدواژگان :